piątek, 12 sierpnia 2022

ogonekandrzejJednym z ważnych wydarzeń, które przesądziły o przegranej SLD w wyborach parlamentarnych 2005 roku, była tzw. afera starachowicka.

Felieton wcale nie dowcipny

ogonekandrzej






Jednym z ważnych wydarzeń, które przesądziły o przegranej SLD w wyborach parlamentarnych 2005 roku, była tzw. afera starachowicka.


Polegała na wycieku z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji informacji o planowanej akcji zatrzymania przez funkcjonariuszy bodaj Centralnego Biura Śledczego gangsterów ze Starachowic. Wiceminister MSWiA poinformował o planowanej akcji posła z okręgu kieleckiego. Ten tę informację przekazał kolejnemu posłowi, który zawiadomił gangsterów. Sprawa odbiła się szerokim echem w mediach, posłowie i wiceminister zostali skazani, a dziś nawet ci z nich, którzy dostali wyroki skazujące na odsiadkę są już na wolności.

Podobna, chociaż w znacznie skromniejszym wymiarze sprawa miała prawdopodobnie miejsce w naszym mieście. Dotyczy nie gangsterów, ale osób publicznego zaufania, jakimi są miejscy rajcy. Wydarzyła się 28 listopada ubiegłego roku w czasie obrad Rady Miejskiej. Po przerwie obiadowej troje radnych klubu „Prawa i Sprawiedliwości oraz Prawicy” powróciło na obrady ze znacznym opóźnieniem. Ale rzecz nie w spóźnialstwie panów rajców. Ich zachowanie wskazywało, że prawdopodobnie dla lepszego trawienia znakomitych dań restauracji w podziemiach ratusza, użyli płynów mogących procesy trawienne wzmóc. Zbulwersowany tym radny Jerzy Podgórski, wybrany jako kandydat Komitetu Wyborczego Wyborców „Samorządowe Porozumienie Prawicy”, wykonał anonimowo telefon na numer alarmowy Policji prosząc o przybycie patrolu z odpowiednim oprzyrządowaniem, mogącym potwierdzić jego obserwacje czynione zmysłami widzenia, słyszenia i powonienia.

Po kilkunastu minutach na telefon, z którego dzwonił radny, zadzwonił dyżurny KPP prosząc o nazwiska rajców. Radny, aczkolwiek zdumiony nieco takim zachowaniem policji, podał nazwiska owej trójki oraz własne. Około dwunastu minut po tej rozmowie, zamiast pojawienia się na sali obrad patrolu, zadzwoniła komórka radnego Sławomira Spychały z klubu radnych SLD. Tu trzeba dodać, że ów radny jest emerytowanym od ubiegłego roku policjantem, służącym wcześniej w KPP. Rozmowa trwała około minuty. Jak potwierdził to sam radny Sławomir Spychała podczas sesji w dniu 9 lutego br. i jak wynika z odpowiedzi KPP na złożoną przeze mnie skargę w sprawie braku interwencji policji i prawdopodobny „wyciek” informacji o zawiadomieniu z KPP, telefonującym do radnego był zastępca komendanta KPP, niewymieniony z nazwiska.

Według Sławomira Spychały zastępca komendanta KPP podczas tej rozmowy prosił go tylko o to, by przewodniczący Rady Miejskiej odebrał od niego telefon, jako, że wcześniej tego nie czynił. Po tej rozmowie Sławomir Spychała naprzód zamienił kilka słów z siedzącym obok radnym Bartłomiejem Tyczyńskim z tego samego klubu, a następnie wstał ze swego miejsca i podszedł do przewodniczącego Rady Miejskiej Mariusza Grochowskiego z klubu radnych „Prawa i Sprawiedliwości oraz Prawicy”, by jak wynika z jego wypowiedzi przekazać mu prośbę zastępcy komendanta KPP o odebranie telefonu. Mariusz Grochowski odpowiadając na moje pytanie w dniu 9 lutego br. stwierdził, że nie odebrał tego telefonu ponieważ sesja dobiegała końca. Nawiązał połączenie z tym numerem po zakończeniu sesji.

Czy ta wersja wydarzeń jest prawdziwa? Przeciw niej świadczą następujące fakty.

{jgquote}Zapis filmowy na YouTube{/jgquote}




Po pierwsze czas trwania rozmowy Sławomira Spychały z zastępcą komendanta KPP, trwającej, jak wynika z nagrania video około jednej minuty. Do przekazania prośby, o jakiej mówi radny Sławomir Spychała wystarczy 15 do 20 sekund, co można sprawdzić samemu wypowiadając odpowiednie zdania z zegarkiem w ręku.
Po drugie nagranie video z sesji Rady Miejskiej z dnia 28 listopada br., na którym widać następujące zdarzenia. Już gdy Sławomir Spychała wraca na swe miejsce po rozmowie z Mariuszem Grochowskim zaczyna on trwającą około pół minuty rozmowę z siedzącym obok radnym Bartłomiejem Tyczyńskim. Po tej rozmowie ten radny wyciąga z kieszeni komórkę i rozpoczyna pisanie sms-a. Po upływie około 1 minuty i 20 sekund radny chowa komórkę do kieszeni, wcześniej wykonując gesty wskazujące, że wysłał sms-a jednemu z trzech wspomnianych wyżej radnych klubu „Prawa i Sprawiedliwości oraz Prawicy”. Około 10 sekund później radny, prawdopodobny adresat sms-a, wstaje ze swego miejsca i szepcze coś do drugiego z trójki radnych, a dwie, trzy sekundy później czyni to samo wobec trzeciego z nich.

Następnie cała trójka, pozostawiając na stołach swoje rzeczy (laptop, dokumenty sesyjne) opuszcza gęsiego salę obrad. Ostatni z nich wychodzi około 1 minutę i 10 sekund po schowaniu komórki do kieszeni przez radnego Bartłomieja Tyczyńskiego i jak z nagrania video wynika właśnie on odwracając głowę w kierunku wyjścia z sali obrad odprowadza wzrokiem tego ostatniego z trójki radnych klubu „Prawa i Sprawiedliwości oraz Prawicy”. Od tego momentu sesja Rady Miejskiej trwała jeszcze około 12 minut i 20 sekund.

Przedstawione wyżej wydarzenia skłaniają do postawienia kilku co najmniej pytań:

- Czemu przewodniczący Rady Miejskiej Mariusz Grochowski nie odebrał telefonu od zastępcy komendanta KPP? Przecież gdyby temu ostatniemu zależało na rozmowie z nim po zakończeniu sesji nie prosiłby Sławomira Spychały o natychmiastowe powiadomienie Mariusza Grochowskiego o swych próbach nawiązania z nim kontaktu telefonicznego.

- Czy wobec trójki radnych klubu „Prawa i Sprawiedliwości oraz Prawicy”, którzy opuścili sesję Rady Miejskiej w dniu 28 listopada 2008 r. około 12 minut przed jej zakończeniem, czym złamali zapis § 24 ust. 5 Statutu Brzegu (Opuszczenie przez radnego obrad sesji przed jej zamknięciem wymaga zgłoszenia Przewodniczącemu.), przewodniczący Rady Miejskiej Mariusz Grochowski nie powinien złożyć zawiadomienia do Prokuratury Rejonowej w Brzegu w sprawie podejrzenia o wyłudzenie z kasy miasta 25 proc. diety należnej za miesiąc listopad 2008 r., jak uczynił to wobec radnego Kazimierza Kozłowskiego, gdy ten w dniu 3 grudnia 2008 r. po spóźnieniu wynoszącym niecałe dziesięć minut od rozpoczęcia obrad sesji, która trwała około 5 minut, podpisał listę obecności i mimo tego, że ten podpis został z listy obecności wykreślony i radnemu 25 proc. diety za miesiąc grudzień 2008 r. nie wypłacono, takie zawiadomienie do Prokuratury Rejonowej przeciw Kazimierzowi Kozłowskiemu Mariusz Grochowski skierował?

- Czy radny Bartłomiej Tyczyński, który dwukrotnie publicznie, podczas kolejnych sesji Rady Miejskiej, kierował do Mariusza Grochowskiego w ramach interpelacji pytanie, jak ten ostatni załatwi sprawę radnego Kazimierza Kozłowskiego, identyczną interpelację skieruje w sprawie trójki radnych klubu „Prawa i Sprawiedliwości oraz Prawicy” oraz wezwie ich do zwrotu do miejskiej kasy pobranej części diet za miesiąc listopad 2008 r.

- Czy trójka radnych klubu „Prawa i Sprawiedliwości oraz Prawicy” swoją rejteradą z sali obrad nie  pokazała, że „strach ma wielkie oczy”, bo przecież przebywanie w stanie wskazującym w miejscu publicznym, jakim jest sala obrad Rady Miejskiej karalne nie jest, a co najwyżej może budzić wątpliwości natury statutowej i etycznej? A może po prostu nie znają oni Statutu Brzegu, ani Kodeksu Etyki Radnego?

I pozostaje zadać na koniec jedno pytanie: kto tak naprawdę złe postrzeganie Rady Miejskiej powoduje? Proburmistrzowa koalicja radnych SLD i PiS, czy też korzystająca oględnie ze swoich praw opozycja?

Andrzej Ogonek

Komentarze   

 
# LT 2009-02-19 20:39
Ratunku! Przeczytałem i zwariowałem?
letom
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# kolo 2009-02-19 20:45
RRRRRRRRRRRRRRRaaaaaaaaaaaaaaaaaatttttttttttttttuuuuuuuuuunkkkkkkkkkkkkkuuuuuuuu!!!!
Pan radny w trakcie sesji zamiast zajmować się jej stroną merytoryczną z czasomierzem w ręku wylicza co do sekundy reakcje poszczególnych radnych. Tekst (w manierze tzw. dziennikarstwa śledczego :sad:((((() godny najgorszego brukowca, zresztą z takim się utożsamia, i do takiego pisze imć Ogonek.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# Marcinek 2009-02-19 20:50
Niby internowany, a zwyczajne ORMO z (prze)radnego wyłazi:-) CBA, IPN i Opus Dei ma się rozumieć powiadomione?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# LT 2009-02-19 21:00
Mam kumpla psychiatrę! Już mi dyktuje felieton!
Leszek Tomczuk
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# śmieszek 2009-02-19 22:24
Boże święty, to radny Ogonek wie teraz o tym że należy przestrzegać Statut Brzegu,a dlaczego nie znał go gdy bronił niesłusznie (co teraz potwierdził sąd)radnego Podgórskiego ? Poza tym chyba coś mu się pop... w sprawie potracenia diety, bo to czynność przypisana ustawą przewodniczącem u rady, a nie prokuratorowi. Jeżeli przewodniczący uznał że nie należy potrącać diety to radnemu/prokura torowi nic do tego panie radny i pan o tym dobrze wie. Tekst ten opublikowany również w płatnym brzeskim tygodniku miał chyba na celu zwiększyć jego mizerną sprzedaż, ale wątpię czy manewr się udał.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# przeradny 2009-02-19 22:27
Szanowny Kolo. Tego czasomierza używałem, oglądając video z sesji. A kto z niej zrejterował, zgadnij sam, bo kto sms-a pisał już wiesz.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# 1 lepszy 2009-02-19 23:35
Miałem Ogonka za przyzwoitego człowieka. Nie wiem co mu się stało. Jakieś zaślepienie. Frustracja. Pisać skargi na kolegów? Ideał sięgnął bruku. To co zrobili Ogonek z Podgórskim, to gorzej niż być TW.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# przeradny 2009-02-20 00:15
Szanowny 1 Lepszy. Też miałem Cię za przyzwoitego człowieka. Niestety muszę zmienić zdanie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# yago 2009-02-20 10:52
Byli pod wpływem - czy nie? Jak byli - to dobrze? A niedobrze jak się to zgłasza? To tak jest jak z pożyczeniem kasy kumplowi: ja = świnia, bo się upominam o zwrot, a on cacy - chociaż nie oddaje bezczelnie kasy???? Nie ten świnia co jest napity - ale ten, co o tym mówi??? LUDZIE, coś wam się pomieszało!!! Byli pod wpływem - czy nie?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# Dziadek 2009-02-20 10:53
Ale Pan Andrzej Ogonek jest sfrustrowany . Już o tym pisał, stara sprawa z ub.roku - odgrzewany kotlet i jeszcze tu się podpiera człowiekiem o nie poszlakowanej opinii " kryształową " postacią, BYŁYM radnym Jerzym Podgórskim ze swego komitetu wyborczego. Panie radny trochę taktu i skromności - powaga ! Miałem Pana za przyzwoitego człowieka. Ma Pan szansę doprowadzić to do konca, poprostu zgłosić zdarzenie do prokuratury, a nie zajmować tu miejsca tym problemikiem ! Co Pan tu miesza tzw. sprawę starachowicką, to nijak nie koresponduje z tym co Pan napisał.
W pewnym momencie wydawało mi się, że rozmawia Pan ...sam ze sobą ?
Popieram w pełnej rozciągłości wyżej wymienione wpisy.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# lolo 2009-02-20 11:15
Ja również popieram. Pan Ogonek takimi tekstami i takimi zachowaniami w tej kadencji traci, niestety, nawet swój stały elektorat.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# antywyborca 2009-02-20 13:39
Przeczytałem i nasuwa mi się tylko jedno pytanie.
Co pan chce osiagnąć takimi publikacjami , jaki ma pan w tym interes ?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# przeradny 2009-02-20 13:55
Szanowny Antywyborco. Po pierwsze tylko prawda jest ciekawa. Po wtóre jeśli pochwalać mamy zachowania polegające na fałszywie pojmowanej "solidarności", na lekceważeniu pozostałych radnych, na przymykaniu oczu na występki "swoich", to nie dziwmy się, że w tym miasteczku tak kiepsko się dzieje.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# antywyborca 2009-02-20 14:50
Czyli mam rozumieć , że w naszym mieście jest tak żle tylko dlatego ze Wy na sesjach jedziecie od samego początku na bani ?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# antywyborca 2009-02-20 14:58
Jeszcze jedno pytanie .
Co jest tak kiepskiego w naszym mieście i dlaczego ?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# przeradny 2009-02-20 17:06
Szanowny Antywyborco. To Wy skieruj może do siebie, albo do owej trójki. Jeśli nie wiesz co kiepskiego w mieście jest, to kiepski z Ciebie czytelnik i obserwator.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# antywyborca 2009-02-20 19:20
Jako antywyborca niestety niemam obowiązku interesowania się wydarzeniami i tymi dobrymi i kiepskimi naszego miasta . Skoro twierdzisz że jest tak kiepsko to napisz co i dlaczego , a wtedy z antywyborcy stanę się może wyborcą .
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# alek 2009-02-20 20:05
a ja nie rozumiem dlaczego tak sie goraczkujecie ? wedlug wiekszosci Ogonek piepszy glupoty to po co tyle wylewnych postow ? po co piana wam sie na usta cisnie skoro uwazacie, ze to glupoty ? moim zdaniem niech sie wypowiedza Spychala czy Tyczynski, cyt. ja mam honor, facet z honorem. Jesli nie jest tak jak mowi Ogonek to niech to powiedza, a jak jest to za dupe kolegow wraz z komendantem policji bo on za wasza kase siedzi. Na marginesie jak koles potrafi sie zgnoic w takiej potencjalnie nieistotnej sytuacji to co potrafi zrobic jak gra idzie o powazana stawke ? Moze to wam chcial ogonek powiedziec, ja nie wiem zapytajcie Ogonka czy komendanta dlaczego i po co sie tak stalo

P.S.
Tak juz na marginesie to chyba zaczne kopiowac antka_emigranta z Onetu i zwracac sie do was "czesc komuszki" bo tak jakos tu mi smierdzi na czerwono :-) Pozdrawiam
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# jeszcze wyborca 2009-02-20 21:30
Chciałbym by pan Ogonek wreszcie odpowiedział na pytanie : dlaczego oburza go zachowanie polegające na lekceważeniu pozostałych radnych, a nie oburza go a wręcz pomagał w lekceważeniu wyroku sądowego - to dopiero było lekceważenie nie kolesi, ale nas wszystkich mieszkańców !
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# alek 2009-02-20 21:53
czesc komuszki

powiedz mi wyborco czy pijesz do sprawy bylego juz radnego P. jesli tak to widze, ze nie masz pojecia do czego pijesz. Po 1 to ex-radny mial prawo sie odwolywac od decyzji bo takie prawo w RP, po 2 to w czym mogl pomagac Ogonek i jak mogl lekcewazyc tym samym wyrok sadu ? Ludziska mimo, ze ja nie jestem zwolennikiem ogonka, ale nalezy sie zastanowic co sie mowi, lub przestac to palic bo wam moozgi juz na 2 strone sie wykrecaja od tego shitu
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# Marcinek 2009-02-20 22:22
Alku. J.P. od niczego się nie odwoływał. Wiedział, że popełnił błąd i z pokorą i radością przyjął werdykt sądu. Nie przeszkadzało mu to jednak brać kasy należnej radnemu. Napisał rezygnację dopiero po wyroku NSA dotyczącej jego sprawy, kiedy było już "pozamiatane". Rola (prze)radnego w wyżej opisanej sprawie była już tutaj wielokrotnie wałkowana i nie ma sensu do tego wracać. Co do shitu - pełna zgoda.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# jeszcze wyborca 2009-02-20 23:03
cześć alku-anykomusze czku, jak nie wiesz co wyprawiał radny Ogonek w obronie radnego P. to nie zabieraj głosu. Tym bardziej było to dziwne, że dopiero co przyjęli Kodeks etyczny i od razu pokazali gdzie go maja, taka to się odbywało. Ale ty nie mając argumentów piszesz o komuszkach,to już dla nikogo normalnego nie jest atrakcyjne, zrozum to wreszcie. Poza tym jak się spodziewałem radny O. milczy,no bo z prawdą trudno dyskutować.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# łoło 2009-02-21 13:28
Mnie tylko dziwi brak odzewu szefa rady. Czyli jakby był zamoczony w sprawę. Mógł od razu zadziałac i sprawą pokierować tak jak jet w regulaminie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# alek 2009-02-21 22:47
czesc komuszki

widzisz łoło ich to nie interesi oni potrzebuja igrzysk :sad: jak to ktos kiedys spiewal, ze w Polsce trzeba opluc, zdeptac, zgniesc :sad: tak czytam od czasu do czasu brzeskie fora i zamiast sie zjednoczyc to ludzie opluwaja sie jak dzieci w piaskownicy. Polski dlug siega 570 mld zl, 2 miliony mlodziezy za granica, a Ci dalej swoje podstarzali medrcy, ktorzy zbyt wiele madrego do powiedzenia nie maja, taki styl jak Lepperowskie "Balcerowicz musi odejsc"
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# łoło 2009-02-24 14:59
Masz rację ich to nie interesuje. Liczą się tylko szmal i zysk. Etyka, solidność, autorytet to są im obce, a może nie znane lub zupełnie zapomniane.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
# przeradny 2009-03-30 22:15
Akcję radnych SLD i Prawa i Sprawiedliwości oraz Prawicy można obejrzeć tutaj:
www.mlodybrzeg.pl/
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 

Dodaj komentarz

ogonek na pasku