Informuję, że w dniu 10 lutego br. wysłałem wniosek do Wojewody Opolskiego o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miejskiej Brzegu NR XXXVI/220/13 z dnia 18 stycznia 2013 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty.
Brzeg dn. 10 lutego 2013 r.
Andrzej Ogonek
49-305 BRZEG
Szanowny Pan
Ryszard Wilczyński
Wojewoda Opolski
W N I O S E K
Na podstawie art. 90 i 91 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym w związku z art. 14 przywołanej wyżej ustawy oraz § 26. ust. 1 Statutu Brzegu opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego poz.1891 z dnia 17 grudnia 2012 roku wnoszę o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miejskiej Brzegu NR XXXVI/220/13 z dnia 18 stycznia 2013 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty.
U Z A S A D N I E N I E
Uczestniczyłem jako mieszkaniec Brzegu w trzeciej części sesji Rady Miejskiej, zwołanej na dzień 27 grudnia 2012 roku, odbywającej się 18 stycznia 2013 roku. Po ostatniej przerwie w tym dniu i krótkiej wymianie zdań radnych przewodniczący Rady Miejskiej Mariusz Grochowski zarządził głosowanie wniosku do projektu wyżej przywołanej uchwały a następnie bezpośrednio po tym stwierdził, że wyżej przywołana uchwała została przez Radę Miejską podjęta. Powziąłem wówczas wątpliwość, czy rzeczywiście takie stwierdzenie przewodniczącego miało uzasadnienie. Po powrocie do domu odtworzyłem z mojego dyktafonu i nagrałem w komputerze ten fragment obrad i po analizie wypowiedzianych przez przewodniczącego słów (od około 4 minuty nagrania) stwierdziłem, że ani przywołany wyżej art. 14 usg ani § 26. ust. 1 Statutu Brzegu nie mogły być podstawą prawną tego stwierdzenia. Ponieważ podczas tej części obrad obecni byli wszyscy radni, wiceburmistrz Stanisław Kowalczyk, radczyni prawna Urzędu Miasta Brzegu Natalia Powązka oraz inni pracownicy Urzędu Miasta liczyłem na to, że ktoś z nich spostrzeże ten niewątpliwy błąd prawny i na najbliższej sesji Rady Miejskiej nastąpi unieważnienie tej uchwały. Jednak porządek obrad sesji zwołanej na dzień 15 lutego 2013 roku takiego punktu nie zawiera. W związku z tym czuję się zobowiązany do przedstawienia tego wniosku. Informuję ponadto, że pełne nagranie sesji posiada Biuro Rady Miejskiej i zgodnie ze Statutem Brzegu moim zdaniem powinno zostać opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej jednak do dnia dzisiejszego nie zostało tam umieszczone.
Nadmieniam także, że treść wniosku prześlę także do Regionalnej Izby Obrachunkowej, gdyż z ostatnich wiadomości wynika, że Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji uznało, że nadzór nad tymi uchwałami ma pełnić także właśnie RIO.
Ponadto w związku z informacjami w mediach o podjęciu przez Radę Miejską w Brzegu tej uchwały poinformuję ich redakcje o tym wniosku.
Załączniki:
1. Porządek obrad sesji z 27 grudnia 2012 roku http://www.bip.brzeg.pl/?id=2302
2. Projekt uchwały z 27 grudnia 2012 roku http://www.bip.brzeg.pl/zalaczniki/2302/06._Druk_nr_4.pdf
3. Uchwała Rady Miejskiej Brzegu NR XXXVI/220/13 http://www.bip.brzeg.pl/zalaczniki/2312/XXXVI-220-13-ustalenie_oplat.pdf
4. Porządek obrad sesji na 15 lutego 2013 roku http://www.brzeg.pl/index.php?option=16&action=news_show&news_id=1775&menu_id=0
5. Nagranie z sesji 18 stycznia 2013 roku
Z poważaniem
Andrzej Ogonek