Na wrześniowej sesji Rady Powiatu Brzeskiego, zdominowanej sytuacją Brzeskiego Centrum Medycznego w Brzegu oraz zatwierdzeniem przez Radnych kontrowersyjnej, przygotowanej przez Zarząd Powiatu, uchwały ws. przyjęcia Programu Restrukturyzacji BCM w Brzegu, trochę w cieniu przeszedł temat informacji o przebiegu wykonania Budżetu Powiatu Brzeskiego za I półrocze 2015 r.
Na zadane przeze mnie pytanie, czy można przyjąć, iż miarą tego jak nasz powiat się rozwija jest udział wydatków majątkowych (czyli wydatków na inwestycje oraz zakupy inwestycyjne) w strukturze wydatków ogółem, otrzymałem od Pani Skarbnik Powiatu Brzeskiego – Barbary Bednarz, jednoznaczną, twierdzącą odpowiedź. Przeanalizujmy zatem kilka ostatnich lat, żeby zobaczyć jak faktycznie nasz powiat się rozwija na tle pozostałych powiatów województwa opolskiego. Źródłem rzetelnych informacji jest Analiza Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu dotycząca realizacji budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z tym dokumentem, w roku 2014 udział wydatków majątkowych w strukturze wydatków ogółem w powiecie brzeskim wyniósł zaledwie 1,1%, co klasyfikowało nas na ostatnim miejscu spośród wszystkich 11 powiatów województwa opolskiego. Oznacza to, iż z blisko 76 mln zł wydanych w roku 2014 przez powiat brzeski, na inwestycje przeznaczone zostało zaledwie 0,8 mln zł. Pozostała kwota przeznaczona została na wydatki bieżące, w tym wynagrodzenia i pochodne (ponad 50 mln zł), pozostałe wydatki bieżące (około 22 mln zł) oraz dotacje na zadania bieżące (około 2,5 mln zł). Dla porównania dodam, że najwyższy udział wydatków majątkowych w strukturze wydatków ogółem odnotowany został w budżecie powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego i wynosił 24,5%. Średnio w powiatach województwa opolskiego udział ten wynosił 12,5%, czyli średnio każdy powiat na inwestycje w roku 2014 przeznaczał kwotę ok. 9,3 mln zł. W latach 2011 – 2013 pod tym względem było tylko nieznacznie lepiej, gdyż w porównaniu z pozostałymi powiatami woj. opolskiego zajmowaliśmy 3 miejsce od końca. W analizowanym okresie czynnikiem determinującym wszystkie powiaty do podejmowania działań inwestycyjnych była ogromna pula środków unijnych oraz wsparcie rządowe w postaci np. „schetynówek” na budowę i przebudowę dróg powiatowych.
W grudniu 2014 roku wybrana została nowa Rada, nowy Zarząd i uchwalony został nowy budżet. Plany na 2015 rok były bardzo ambitne. Inwestycje miały nabrać tempa, a udział wydatków majątkowych w strukturze wydatków ogółem miał przekroczyć 16%! Wydatki budżetu zaplanowano w wysokości 88,8 mln zł, z czego na inwestycje aż 14,4 mln zł. Wśród najważniejszych inwestycji realizowane miały być zadania wieloletnie, w tym m.in.: „Budowa bloku operacyjnego wraz z centralną sterylizatornią w Brzeskim Centrum Medycznym w Brzegu”, „Dostosowanie lądowiska przy Państwowej Straży Pożarnej do obowiązujących przepisów”, „Rozbudowa i termomodernizacja Zakładu Opieki Leczniczej w Brzegu przy ul. Mossora 1” oraz zadania takie jak: „E-szpital – stworzenie cyfrowego systemu informacji telemedycznej, gromadzenia, przetwarzania, archiwizacji danych dla Brzeskiego Centrum Medycznego w Brzegu” czy „Przebudowa mostu na drodze nr 1174 O – ul. Wyszyńskiego w Brzegu”. Tymczasem informacja z wykonania budżetu powiatu brzeskiego za pierwsze półrocze 2015 roku znów nie napawa optymizmem… Wydatki na inwestycje wyniosły zaledwie 0,25 mln zł, czyli udział wydatków inwestycyjnych w strukturze wydatków ogółem był jeszcze mniejszy niż w całym roku 2014 i wyniósł zaledwie 0,68%. Niepokojące jest również wykonanie planu dochodów majątkowych w rozdziale „Gospodarka gruntami i nieruchomościami” – dochody ze sprzedaży majątku. Plan na dzień 30.06.2015 r. wynosił 2,4 mln zł, a wykonanie to zaledwie 17 tys. zł.
Kolejną sprawą, na którą zwróciliśmy uwagę jest wysoki stan należności i zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego. Należności ogółem to kwota ponad 15,3 mln zł, w tym wymagalne to blisko 6,5 mln zł. Radny – Pan Jacek Niesłuchowski zwrócił również uwagę na wymagalne należności II LO w Brzegu z tytułu najmu i dzierżawy pomieszczeń w kwocie aż 66 tys. zł. Żadna inna placówka oświatowa nie posiada należności większych niż kilka tysięcy złotych. Skąd zatem wzięły się tak duże należności, z czego wynikają, dlaczego nie są egzekwowane, kto jest dłużnikiem i jakie kroki są podejmowane w celu egzekucji należności? Niestety odpowiedzi nie udało się uzyskać, gdyż nikt z obecnych na sali nie posiadał szczegółowych informacji na ten temat lub nie chciał ich przedstawić zasłaniając się ustawą o ochronie danych osobowych. Wartym podkreślenia jest również fakt, iż według stanu na dzień 30.06.2015 r., kwota długu Powiatu Brzeskiego wynosi ok. 4,2 mln zł, w tym kredyt na zadanie „Przebudowa pomieszczeń Brzeskiego Centrum Medycznego w Brzegu na Szpitalny Oddział Ratunkowy” oraz „Wykorzystanie energii słonecznej przy modernizacji budynków Brzeskiego Centrum Medycznego w Brzegu” w łącznej kwocie ok. 3,7 mln zł oraz pożyczka na zadanie „Termomodernizacja obiektu Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Brzegu” w kwocie 0,5 mln zł. Z niepokojem przyjęliśmy także informację z wykonania planu finansowego Brzeskiego Centrum Medycznego w Brzegu za I półrocze 2015 r. Wynik finansowy to strata w wysokości 2,8 mln zł. Dla przypomnienia dodam, że cały rok 2014 zakończył się blisko o połowę mniejszą stratą, która musiała zostać pokryta przez Powiat. Wiemy już dziś, że z miesiąca na miesiąc jest jeszcze gorzej. Lipiec dla brzeskiego szpitala przyniósł kolejne blisko 0,7 mln straty, a więc wynik finansowy to już ponad 3,4 mln zł na minusie. Z uwagą śledzić będziemy wykonanie budżetu BCM jak i Powiatu Brzeskiego za II kwartał oraz cały rok 2015 na tle pozostałych powiatów województwa opolskiego.
Tomasz Zeman – Radny Powiatu Brzeskiego