Radni miejscy podsumowują rok 2013. Mamy dowody na ich zapał i zaangażowanie!!!
W ramach WOLNEJ TRYBUNY przedstawiamy materiał nadesłany przez p. Jacka Niesłuchowskiego - radnego miejskiego z ramienia Platformy Obywatelskiej
Samorządowe obiboki
Styczniowa sesja Rady Miejskiej Brzegu zapowiadała się spokojnie. W porządku obrad sprawozdania z realizacji planu prac komisji i Rady za 2013 r., plan prac na kolejny 2014 r. oraz 4 uchwały, w tym dwie istotne w sprawie ustalenia sieci i granic obwodów publicznych szkół podstawowych oraz uchwała przygotowana przez Dyrektora ZNMu dotycząca zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Brzeg i jej jednostkom. Zarówno pierwsza, jak i druga oraz kolejne zostały przez Radę prawie jednomyślnie przyjęte, również głosami opozycji. ?
Więcej emocji wzbudziły sprawozdania za 2013 r. oraz plan pracy Rady na 2014 r. Zgodnie ze Statutem Brzegu rokrocznie przewodniczący Rady i komisji winni przedstawiać sprawozdania z działalności tych gremiów. Przedłożyć, przedłożyli, ale była to sztuka dla sztuki. Już wyjaśniam dlaczego. Zacznę od sprawozdań komisji. Otóż Komisja Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska (Komisja Komunalna), której jestem członkiem, a przewodniczym - Edward Bublewicz (SLD), praktycznie zawsze obraduje wspólnie z Komisją Budżetu, Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego (Komisja Budżetowa), której przewodniczy Mieczysław Niedźwiedź (PIS). Jeden z drugim to na co dzień naczelnicy w Starostwie Powiatowym w Brzegu. Komisje mają oczywiście wiceprzewodniczących: Wojciecha Komarzyńskiego (PIS), również pracownika Starostwa oraz Grzegorza Nyczaja (SPP), którego nie tak dawno ?zrobiono" Kierownikiem w ZNMie. Z tego tytułu wszyscy ww. ?funkcyjni" pobierają wyższy o kilka stówek diety.
Podczas prac na Statutem Brzegu zwracałem uwagę na ten oczywisty absurd i fikcję wskazując, iż w mojej ocenie skoro obie komisje praktycznie zawsze ?pracują" razem to należałoby je połączyć nie obciążając podatnika, nas brzeżan, niepotrzebnymi kosztami. Niestety, żądza pieniądza okazała się silniejsza i moja propozycja została odrzucona. No, trudno głową muru nie przebiję, beton to beton, pieniądze podatnika im nie śmierdzą. Skoro więcej kasują, powinni chociaż przykładnie wykonywać swoje obowiązki. Nic bardziej mylnego.
Wielka koncentracja: sprawozdanie musi zaszokować...
Jak wskazałem ww. przewodniczący komisji przedłożyli Radzie sprawozdania z ich prac. Praktycznie identyczne, kalka w kalkę na pół strony A4. Wynika z nich, ni mniej ni więcej, że głównymi tematami posiedzeń było li tylko zaopiniowanie materiałów na sesję, a różnią się one jedynie tym, iż Komisja Komunalna rozpatrywała ponadto skargi, zaś budżetowa obradowała dodatkowo dwukrotnie w sprawie budżetu. Żeby było śmieszniej, a właściwie bardziej żenująco, to ich przewodniczący, żeby się nie przepracować ?opracowali wspólny, identyczny" plan pracy komisji na 2014 r.!
Kolejny raz pytam, po co więc dwie komisje?! Ich nazwę zawsze można zmienić i będzie można dobrych klika stówek miesięcznie zaoszczędzić, a że bieda w budżecie i na wszystko brakuje, to widać na każdym kroku. Żeby jeszcze przykładali się do swoich zadań. Za nic w świecie - nie lubią pracy. Metoda kopiuj-wklej i wrzutka tematów z lat poprzednich i gotowe. Plan jest, no jest - sztuka się liczy.
Nie mogłem na to pozwolić, więc podczas obrad komisji zaproponowałem zmiany oraz wprowadzenie wielu nowych tematów. Na szczęście moje propozycje zostały przyjęte. Nie chcąc tylko krytykować dodam jedynie, iż byli wśród przewodniczących komisji i tacy, których sprawozdania pochwaliłem i nie wywodzą się oni, żeby nie było, z mojego ugrupowania politycznego.
Nie chcąc pogrążać bardziej ww. ?komisyjnych leniwców" przejdę do głównego punktu, który przygotować miał przewodniczący Rady Mariusz Grochowski, który ostatnimi czasy nie powinien narzekać na brak czasu wolnego. Mimo pobierania sutej dyrektorskiej gaży, świadczyć pracy na rzecz szpitala przez 3 miesiące nie musi, choć CBA wskazywało władzom powiatu, że należy go wyrzucić ze szpitala w trybie dyscyplinarnym, natychmiast, bez żadnych świadczeń. Jakby kto pytał: dlaczego taka decyzja, to - jak rozumiem - takie jest twłaśnie prawo i sprawiedliwość, ale po brzesku. Skoro więc przewodniczący Grochowski, ma w końcu czas, to rozumiem, że swoją ?energię i kompetencję" wykorzysta w realizacji swoich statutowych zadań w Radzie za co kasuje prawie 2000 zł miesięcznie. I znowu pudło.
Niestety ten typ tak ma, nie lubi pracować, tylko niestety odwala robotę. Świetnym przykładem powyższego jest jego autorski dokument. Sprawozdanie z realizacji planu pracy Rady Miejskiej Brzegu za 2013 r. Jak podsumował to radny Grzegorz Surdyka (SMB), idealnie odzwierciedla zaangażowanie przewodniczącego w prace Rady, z czym się w pełni zgodzę. Fakt, wielka czcionka (14), jeszcze większe odstępy (1,5 wiersza) pozwoliła zapełnić stronę i 3 linijki. Ewidentny przerost formy nad treścią. Żeby chociaż to co tam napisał oparte było na prawdzie. Niestety nie było, gdyż rozpoczynający to ?dzieło" zapis, iż ?plan został w całości wykonany poza jednym tematem, dotyczącym ?Sprawozdania z realizacji Programu działań obejmującego kadencję w 2010-2014 r.", jest dalekie od prawdy i się z nią mija. Sesja, która zgodnie z planem miała odbyć się we wrześniu została autorytarnie przez przewodniczącego przesunięta mimo, iż Statut Brzegu przewiduje, że wszelkich zmian w planie może dokonać wyłącznie Rada, a nie jednoosobowo przewodniczący.
Dalej jego dzieła komentować nie będę. Zrobiłem to na sesji wnioskując do radnych o jego przegłosowanie i proponując im odrzucenie ?wypocin" Grochowskiego. Niestety głosowanie ewidentnie pokazało, że partyjniactwo wzięło górę nad rozsądkiem i przyzwoitością. Głosami ?stołkowej koalicji" radnych PIS: M. Niedźwiedzia, M. Ciż, J. Żebrowskiego, J. Juchniewicza; SLD: B. Tyczyńskiego, E. Bublewicza; SPP: B. Szczęsnej oraz radnego J. Hawrylowa (PO) zostało przyjęte. Głosowanie idealnie pokazało, iż ww. radnym nie przeszkadza bylejakość, lenistwo zaserwowane przez Grochowskiego. Mnie to poraża, ręce mi opadają. Wstyd mi po prostu, że ktoś taki kieruje pracami Rady.
??PS. O planie pracy na 2014 innym razem. Na koniec wisienka na torcie. Wiceprzewodniczący B. Tyczyński, też nie lubi się przepracowywać. Systematycznie spóźnia się lub wychodzi z sesji i komisji przed jej zakończeniem. Tym razem salę obrad opuścił grubo przed godz. 12, podczas gdy sesja trwała prawie do 15. Takie mamy w Brzegu prezydium Rady - samorządowe lenie i obiboki. Przykre, ale prawdziwe. Mam nadzieję, że w przyszłości się to zmieni...
Jacek Niesłuchowski
Radny Brzegu
Załączniki
Sprawozdanie z pracy Komisji Budżetu Inwestycji
i Rozwoju Gospodarczego za rok 2013
W ciągu całego roku Komisja, Budżetu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego odbyła 15 posiedzeń zgodnie z Planem Pracy Rady jak i Komisji. W większości posiedzenia Komisji odbywały się wspólnie z Komisją Gospodarki Komunalnej Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska. Głównie tematami tych posiedzeń było zaopiniowanie materiałów na sesję Rady Miejskiej w tym 5 posiedzeń odbyło się wspólnie z całą Radą Miejską gdzie były omawiane sprawy związane z gospodarką odpadami komunalnymi, a jedno z omówieniem zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Komisja również dwukrotnie obradowała w sprawie projektu budżetu na 2014 rok tj. 4 grudnia i 11 grudnia 2013 r. Podczas posiedzenia 4 grudnia nie zostały zgłoszone wnioski do budżetu na 2014 r, a swoje stanowisko Komisja przedstawiała Radzie na sesji w dniu 18 grudnia 2013 roku. Wszystkie posiedzenia odbywały się w ratuszu miejskim. Komisja również rozpatrywała i zapoznawała się z pismami, które wpływały do Przewodniczącego Rady Miejskiej, a zgodnie z ich merytoryką były kierowane do Komisji.
Komisja w ciągu roku podjęła formalny wniosek skierowany do burmistrza, którego celem było uzyskanie informacji w kwestii spraw z tytułu opłaty targowej wobec podmiotów, które jej nie uiszczają i kiedy nastąpi rozwiązanie tego problemu. Odpowiedź burmistrza w tej sprawie została przekazana Komisji.
Przewodniczący Komisji BIiRG
Mieczysław Niedźwiedź
Sprawozdanie z pracy Komisji Gospodarki Komunalnej Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska za rok 2013.
W ciągu całego roku Komisja Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska odbyła 16 posiedzeń, zgodnie z Planem Pracy Rady oraz Komisji. W większości posiedzenia Komisji odbywały się wspólnie z Komisją Budżetu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego.
Głównie tematami tych posiedzeń było zaopiniowanie materiałów na sesję Rady Miejskiej.
Pięć posiedzeń Komisji odbyło się wspólnie z całą Radą Miejską, gdzie były omawiane sprawy związane z gospodarką odpadami komunalnymi, a jedno dotyczyło omówienia zmian w planie zagospodarowania przestrzennego gminy.
Wszystkie posiedzenia odbywały się w ratuszu miejskim.
Komisja w ciągu roku rozpatrzyła 2 skargi na Burmistrza. W obydwu przypadkach skargi zostały uznane jako bezzasadne.
Ponadto Komisja rozpatrzyła 8 skarg na Dyrektora Zarządu Nieruchomości Miejskich, z których, jedna została uznana jako zasadna.
Komisja zapoznawała się również z pismami, które w ciągu roku wpływały do Przewodniczącego Rady Miejskiej, a zgodnie z ich merytoryką były kierowane do Komisji, w celu ich rozpatrzenia.
Przewodniczący Komisji GKMiOŚ
Edward Bublewicz
Sprawozdanie Przewodniczącego Rady Miejskiej
z realizacji planu pracy Rady za 2013 rok
Plan Pracy Rady Miejskiej na 2013 rok został wykonany w całości poza jednym tematem, który nie był omawiany, a dotyczył Sprawozdania z realizacji Programu działania obejmującego kadencję 2010 ? 2014. Statystycznie ujmując, Rada Miejska Brzegu kadencji 2010 ? 2014 swoją prace w 2013 roku zaczęła jeszcze pod koniec grudnia 2012 roku na sesji nieplanowanej gdzie była próba podjęcia bloku uchwał związanych z gospodarka odpadami. Sesja planowana w 2013 roku odbyła się 15 lutego 2013 roku. Rok 2013 dla Rady Miejskiej był bardzo trudny pod względem uregulowania spraw związanych z wprowadzeniem ustawy odpadowej. Rada Miejska odbyła 9 sesji planowanych, 3 nieplanowane.
W roku 2013 Rada Miejska podjęła 103 uchwały. Do tych najważniejszych należy zaliczyć:
w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty,
w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminach składania deklaracji oraz wykazu dokumentów, które należy dołączyć do deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Brzeg,
w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Brzegu,
szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
apelu Rady Miejskiej Brzegu dotyczącego nowelizacji ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w Gminach.
przystąpienia Gminy Brzeg do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Aglomeracji Wrocławskiej.
W ramach skarg na działalność Dyrektora Zarządu Nieruchomości Miejskich rozpatrzonych zostało 8 skarg, na Burmistrza 5 skarg, na Dyrektora PP Nr 7 1 skarga, i na kierownika MOPS 1 skarga oraz zostały podjęte trzy uchwały dot. rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego.
Brzeg, dnia 24.01.2014 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej Brzegu
Mariusz Grochowski
____________________
Reguły wolnej trybuny
Tytuł pochodzi od redakcji
BRZEG.COM.PL nie ponosi odpowiedzialności za powyższe treści. Jeśli nie zgadzasz się z wypowiedzią - możesz zgłosić zdanie przeciwne. Opublikujemy bez redakcyjnej ingerencji. Wolna trybuna jest naprawdę wolna! Korespondencję proszę adresować: brzeg.com.pl@gmail.com