niedziela, 24 listopada 2024
jacek niesluchowskiW ramach wolnej trybuny przedstawiamy materiał przekazany nam przez radnego Jacka Niesłuchowskiego. Są to uwagi i propozycje dot. budżetu miasta wniesione przez Klub Radnych PO. Tekst nieco różni się od wydrukowanego w Gazecie Brzeskiej i zawiera uaktualnienie w zakresie remontu hali sportowej, bowiem na październikowej sesji Rada Miejska zaakceptowała środki na ten cel.

 

Wnioski budżetowe Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej RP

    

Stosownie do zapisów uchwały Rady Miejskiej Brzegu z dnia 3 września 2010 r. w sprawie: procedury uchwalania budżetu miasta oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi wnioski budżetu komisje stałe Rady Miejskiej, kluby radnych, mieszkańcy miasta, stowarzyszenia, partie polityczne oraz inne podmioty mogą składać wnioski do projektu budżetu miasta. Wnioski powinny zawierać nazwę zadania (czynności), jej krótką charakterystykę, uzasadnienie realizacji i  szacunkowy koszt.
Korzystając z przysługujących nam uprawnień Klub Radnych Platformy Obywatelskiej RP w wymaganym terminie złożył w brzeskim magistracie następujące wnioski do projektu budżetu miasta Brzeg na 2013 r.:

1. Zrealizowanie planowanego już w 2010 r. zadania wieloletniego: Przebudowa ulic: Platanowej, Lipowej, Topolowej i Konopnickiej w Brzegu. W zakres planowanej inwestycji wchodzi przebudowa ulic: Platanowej, Lipowej, Topolowej i Konopnickiej, budowa kanalizacji deszczowej i oświetlenia ulicznego oraz przebudowa i zabezpieczenie istniejących linii kablowych średniego napięcia i sieci teletechnicznej. Przybliżony koszt zadania - pierwszego etapu - ul. Konopnickiej to 1600.000 zł. Zadanie jest w pełni gotowe do realizacji i ma wykonaną niezbędną dokumentację.

2. Zwiększenie wydatków bieżących przeznaczonych na bieżące utrzymanie dróg publicznych gminnych, w tym chodników. Zaniedbania lat poprzednich skutkują bardzo złym stanem wielu dróg i chodników miejskich. Wnioskujemy o zwiększenie kwoty na powyższe zadania o 500.000 zł w porównaniu do środków przeznaczonych na ten cele w roku 2012.

3. Opracowanie niezbędnej dokumentacji przebudowy alejek wraz ze ścieżkami rowerowymi oraz oświetlenia w Parku Nadodrzańskim. Szacunkowy koszt wykonania zadania to 100.000 zł. Obecnie alejki w parku znajdują się w fatalnym stanie technicznym, są rozjeżdżone, pełne dziur. Bliskie sąsiedztwo Zamku Piastów Śląskich oraz przystani wskazuje, iż obszar ten jest szczególnie atrakcyjny pod względem turystycznym, a obecny stan tamtejszej infrastruktury urąga wszelkim europejskim standardom.
           
4. Ogrodzenie oraz wymiana urządzeń zabawowych na placu zabaw w parku centralnym. Park zabaw w Parku Centralnym, ze względu na swoje położenie jest użytkowany przez szerokie rzesze dzieci. Należy jednak zauważyć, iż jest on już wyeksploatowany i urządzenia zabawowe wymagają wymiany (prócz piaskownicy). W związku z powyższym zasadne wydaje się zakup nowych urządzeń, tak by to miejsce stało się jeszcze bardziej atrakcyjne dla mieszkańców naszego miasta. Z uwagi na fakt, iż park zamieszkują zwierzęta, ze względów higienicznych, w naszej ocenie ten teren powinien być ogrodzony. Szacunkowy koszt zadania to 50.000 zł.

5. Przebudowa drogi wewnętrznej i terenu placu manewrowego przy ul. Piastowskiej w Brzegu (łącznik ul. Piastowskiej z targowiskiem miejskim naprzeciw pizzerii Napoli). Przedmiotowe zadanie zaplanowane zostało do realizacji na 2011 r. jednak nie zostało zrealizowane z uwagi na brak środków. Zadanie polegać ma na przebudowie placu manewrowego przy ul. Piastowskiej w Brzegu. W jego ramach prac wykonana winna być wymiana zniszczonej nawierzchni, utwardzenie pozostałej części placu płytami ażurowymi oraz przełożenie chodnika wzdłuż punktów handlowo-usługowych. Ponadto wykonany powinien być nowy wjazd z ul. Piastowskiej, remont kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne, oznakowanie pionowe. Szacunkowy koszt zadania to ok. 650.0000 zł.

6. Remont dachu hali sportowej przy ul. Oławskiej. Stan dachu hali przy ul. Oławskiej administrowanej przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jest zły, dach przecieka w wielu miejscach powodując uszkodzenie parkietu. Takie zdarzenia miały miejsce w latach poprzednich i trwają po dziś dzień. Próby bieżących napraw są nieskuteczne. Należy wskazać, iż z hali sportowej korzystają uczniowie Publicznego Gimnazjum nr 1, liczne kluby sportowe m.in. Klub Sportowy Odra, SKS Orlik Brzeg, Klub Sportowy Futsal Team Brzeg, a także organizowane są tam amatorskie rozgrywki BLK, BALS oraz BLF. Powyższe było wielokrotnie poruszane przez nas podczas sesji Rady Miejskiej Brzegu. Szacunkowy koszt zadania to ok. 570.0000 zł. (W materiałach sesyjnych październikowej sesji znalazł się projekt uchwały w sprawi zmian w budżecie na 2012 r., w którym m. in. proponuje się przesunięcie środków na ten cel. Osobiście poruszałem ten temat wielokrotnie podczas sesji Rady Miejskiej zwracając uwagę na priorytetowy charakter tej inwestycji. Rada jednogłośnie przychyliła się do proponowanych zmian. Szkoda tylko, że dopiero teraz, na jesień proponuje się podjęcie uchwały w tym zakresie, bo w mojej ocenie można było wykonać ten ruch o wiele szybciej, tak aby inwestycja zrealizowana została w dogodnym sezonie budowlanym, a teraz powstają wątpliwości odnośnie sprzyjających warunków atmosferycznych umożliwiających prowadzenie prac remontowych).

7. Stworzenie na terenie Stadionu Miejskiego w Brzegu siłowni na świeżym powietrzu. Na terenie istniejącego obiektu znajduje się wiele niezagospodarowanej przestrzeni, którą można wykorzystać na utworzenie kompleksu fitness na świeżym powietrzu. Obiekt jest monitorowany, ogrodzony, dozorowany dlatego też w naszej ocenie jest to idealne miejsce na tego typu atrakcję. Należy wskazać, iż podobne obiekty w innych miastach cieszą się ogromnym zainteresowaniem, a stworzenie takiego miejsca poprawi funkcjonalność obiektu. Szacunkowy koszt zadania to ok. 30.0000 zł.

8. Bieżące remonty alejek chodników w parkach miejskich w szczególności w Parku Centralnym, Parku nad Fosą, Parku Nadodrzańskim. Obecnie alejki w ww. parkach znajdują się w fatalnym stanie i obecny stan infrastruktury urąga wszelkim europejskim standardom. W czasie omawiania stanu zieleni miejskiej pracownicy Urzędu wskazywali, iż na przedmiotowe zadanie nie przeznaczano w latach ubiegłych praktycznie żadnych środków finansowych, więc stan alejek ulega systematycznej destrukcji. W związku z powyższym wskazujemy na konieczność podjęcia pilnych działań w tym zakresie. W pierwszej kolejności w naszej ocenie należy wykonać prace w Parku Centralnym przy Szkole Nr 1 wraz remontem mostku. Szacunkowy koszt zadania to ok. 300.0000 zł.

9. Wykonanie remontu ?parkietu" w Sali Stropowej Ratusza. Parkiet znajduje się w opłakanym stanie jest wyeksploatowany. Szacunkowy koszt zadania to ok. 100.0000 zł.

10. Dotacje na zabytki. Od 2006 roku w Brzegu realizowany był z powodzeniem program w ramach którego  szerokie grono podmiotów mogło ubiegać się o dotacje ze środków samorządowych na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane oraz na sporządzenie dokumentacji projektowej przy obiekcie zabytkowym wpisanym do wojewódzkiego rejestru zabytków. W latach ubiegłych wykonano wiele remontów obiektów zabytkowych w naszym mieście, jednak w obecnej kadencji dotacje nie były udzielane, m.in. z powodu złej sytuacji finansowej miasta spowodowanej chybionymi inwestycjami. W naszej ocenie należy wygospodarować środki w budżecie na ten cel, gdyż w naszym mieście znajduje się wiele wspaniałych zabytków wymagających prac remontowych. Szacunkowy koszt zadania to ok. 100.000 zł.

11. Zakup i montaż odstraszaczy ptactwa w okolicach Ratusza Miejskiego. Temat ptasich fekaliów w okolicach Ratusza Miejskiego był wielokrotnie poruszany na sesjach Rady Miejskiej. Mając na uwadze reprezentacyjny charakter centrum miasta należy podjąć działania w tym zakresie. Szacunkowy koszt zadania to ok. 5000 zł.

12. Wygospodarowanie w budżecie środków finansowych na kontynuację projektu ?MINI AKADEMIA PRZEDSZKOLAKA" współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu POKL 2007-2013. Realizowany aktualnie projekt wychodzi naprzeciw problemowi niewystarczającej ilości miejsc w brzeskich przedszkolach. W projekcie uczestniczy ok. 100 przedszkolaków. Zgodnie z umową projekt realizowany będzie do miesiąca lutego 2013 r. Wnosimy o zabezpieczenie środków finansowych, które pozwolą na jego kontynuację do końca miesiąca czerwca 2013 r. Szacunkowy koszt zadania to ok. 100.000 zł.

Mamy świadomość, iż z uwagi na trudną sytuację finansową miasta spowodowaną m.in. brakiem wizji rozwoju miasta informatyka pełniącego funkcję jednoosobowego organu wykonawczego, o której pisałem poprzednim wydaniu gazety (tekst dostępny pod na stronie internetowej Portalu Miejskiego http://www.brzeg.com.pl//content/view/3062/320/), nie wszystkie ze wskazanych przez nas zadań znajdą się w przyszłorocznym budżecie. Dostrzegamy również inne obszary oraz potrzeby wymagające zwiększenia wydatków budżetowych, ale nie oszukujmy się budżet nie jest z gumy, a z pustego i Salomon nie naleje.

Źródła finansowania ww. zadań upatrujemy m.in. w prywatyzacji spółek miejskich (m.in. Miejskiego Zarządu Mienia Komunalnego), dalszej sprzedaży mienia komunalnego generującego obecnie olbrzymie koszty związane z jego utrzymaniem oraz ograniczeniu wydatków na administrację w samym Urzędzie (m.in. wydatków obsługę prawną w zakresie zastępstw procesowych świadczonych przez oławską kancelaria prawną na co wydano w ostatnich latach setki tysięcy złotych), jak również we wszystkich jednostkach organizacyjnych. Ponadto, jako członkowie organu kolegialnego pełniącego również funkcję kontrolną będziemy podejmować działania mające na celu wyegzekwowanie od burmistrza egzekucje wymagalnych należności gminy od dłużników opiewających na kwotę ponad 31700.000 zł (stan na dzień 30 czerwca 2012 r.), które w naszej ocenie są niestety nieskuteczne. Jednocześnie zauważyć należy, iż istnieje możliwość współfinansowania niektórych z ww. zadań ze środków zewnętrznych pochodzących m.in. z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (tzw. schetynówki), a także Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Systemu Zielonych Inwestycji.

Wyżej wskazane wnioski budżetowe przekazaliśmy również Przewodniczącym wszystkich Komisji Rady Miejskiej deklarując, iż jesteśmy otwarci na dyskusję na temat przyszłorocznego budżetu oraz zapewniając, iż z chęcią zapoznamy się również z ich propozycjami. Czas pokaże, czy jest z ich strony wola ku temu.

Jacek Niesłuchowski
przewodniczący Klubu Radnych
Platformy  Obywatelskiej RP

wolna trybuna