Przekazuję artykuł, który jest odzwierciedleniem głównych tematów ostatniej sesji Rady Powiatu Brzeskiego, z którymi powinno być zapoznane społeczeństwo Powiatu Brzeskiego, tym bardziej że na wszystkie wcześniej zadane pytania czy interpelacje do dnia dzisiejszego Zarząd Powiatu, Starosta Powiatu, Dyrekcja szpitala uchylają się od udzielenia odpowiedzi, bądź odpowiadają nie na temat.
BCM. Czy
Starosta Powiatu Brzeskiego Maciej Stefański utracił zdolność do
sprawowania nadzoru nad podległymi jemu jednostkami?
Ostatnia Sesja Rady
Powiatu Brzeskiego była poświęcona między innymi działalności
Brzeskiego Centrum Medycznego. Referujący ten temat podczas Sesji,
Dyrektor Szpitala Mariusz Grochowski, trudną sytuację finansową
Naszego Szpitala usprawiedliwiał między innymi problemami z
odzyskiwaniem należności z NFZ.
W tym zakresie, ani
Dyrektor Brzeskiego Centrum Medycznego, ani też Starosta nie
odnieśli się jednak, moim zdaniem, do kluczowego problemu, który w
dniu dzisiejszym może być jedną z głównych przyczyn kłopotów
finansowych Szpitala tj. utraconego kontraktu na ratownictwo
medyczne.
Wniosek taki
uprawdopodabnia także brak odpowiedzi ze strony Starosty Powiatu
Brzeskiego Macieja Stefańskiego, na liczne z mojej strony
interpelacje w tej sprawie.
Czy w tym względzie,
Starosta Powiatu Brzeskiego Maciej Stefański ma w związku z tą
sprawą coś do ukrycia?
Ponieważ moja aktywność
w tej sprawie jest przez Macieja Stefańskiego traktowana jako
zwykłe „czepialstwo", poniżej przedstawiam rozstrzygnięcia
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia wraz z analizą, którą w tym
zakresie poddaję Państwa ocenie.
Przebieg
konkursu na ratownictwo medyczne.
W dniu 31 marca 2011 roku
Opolski Odział Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia ogłosił
postępowanie prowadzone w trybie konkursu ofert w sprawie zawarcia
umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju:
ratownictwo medyczne. Przystępując do postępowania konkursowego
dyrektor Brzeskiego Centrum Medycznego oraz sprawujący nad nim
nadzór Starosta Maciej Stefański mogli i powinni zapoznać się z
warunkami wymaganymi od świadczeniodawców oraz kryteriami oceny
ofert, które były dla wszystkich biorących w przedmiotowym
postępowaniu udział jednakowe.
W dniu 2 maja 2011 roku
komisja konkursowa odrzuciła ofertę Samodzielnego Publicznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej Brzeskie Centrum Medyczne.
Decyzją Nr 5/KO/2011 z
dnia 8 czerwca 2011 roku, Dyrektor Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego
Narodowego Funduszu Zdrowia nie uwzględnił odwołania
Samodzielnego Zakładu
Opieki Zdrowotnej Brzeskie Centrum Medyczne. Decyzją Nr
DEC/2011/1006/DSM z dnia 20 lipca 2011 roku, Prezes Narodowego
Funduszu Zdrowia utrzymał decyzję Dyrektora Opolskiego Oddziału
Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w mocy.
Decyzja ta nie
została przez Brzeskie Centrum Medyczne zaskarżona do Wojewódzkiego
Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Pomimo, iż opisana
powyżej decyzja Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia jest datowana na
dzień 20 lipca 2011 roku i wpłynęła do Brzeskiego Centrum
Medycznego w dniu 27 lipca 2011 roku, wice Starosta Ryszard Jonczyk,
w dniu 29 września 2011 roku, podczas sesji Rady Powiatu Brzeskiego
na zapytanie o stan postępowania odwoławczego stwierdził, iż nie
ma jeszcze żadnej odpowiedzi w tym zakresie.
Treść uzasadnienia
decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 20 lipca 2011
roku, zdaje się przychodzić z odpowiedzią na pytanie, dlaczego
Zarząd Powiatu Brzeskiego nie ujawniał przed radnymi jej treści.
Poniżej przedstawiam fragment decyzji Prezesa Narodowego Funduszu
Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 roku, który w sposób bardzo dobitny
przedstawia faktyczne powody odrzucenia oferty złożonej przez
Brzeskie Centrum Medyczne, czyli podanie nieprawdziwych informacji.
Mianowicie, w
uzasadnieniu tej decyzji Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia wskazał
„Reasumując należy stwierdzić, że oferta Samodzielnego
Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Brzeskie Centrum Medyczne
zawiera nieprawdziwą informację, ponieważ oświadczenie, iż
oferowane środki transportu spełniają cechy techniczne i
jakościowe określone w Polskich Normach przenoszących europejskie
normy zharmonizowane zgodne z przepisami ustawy o Państwowym
Ratownictwie Medycznym w dniu złożenia oferty i będą je spełniały
przez cały okres obowiązywania umowy, jest deklaracją niezgodną
ze stanem rzeczywistym. Tym samym niezgodne ze stanem rzeczywistym są
oświadczenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
Brzeskie Centrum Medyczne, iż na dzień złożenia oferty, oferowane
środki transportu są wyposażone w sprzęt spełniający cechy
techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach przenoszących
europejskie normy harmonizowane zgodnie z przepisami ustawy o
Państwowym Ratownictwie Medycznym" (cała decyzja wraz z
uzasadnieniem znajduje się na mojej witrynie internetowej
http://puszczewicz.platforma.org/).
W
konsekwencji opisanych powyżej zdarzeń:
- utracono bardzo
ważny kontrakt dla Naszego Szpitala na kwotę 3.023.243 zł
- Dyrektor Brzeskiego
Centrum Medycznego, Pan Mariusz Grochowski, za akceptacją Zarządu
Powiatu Brzeskiego zwolnił 37 pracowników Szpitala,
- w przeciągu 3
miesięcy wypłacono na rzecz byłych pracowników ok. 700 tysięcy
złotych odszkodowań.
Powstałe
w związku z procedurą konkursową wątpliwości.
Mając na uwadze
przedstawione powyżej konsekwencje, ukrywanie opisanej powyżej
decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 roku
i jej niekorzystnego dla Dyrektora Szpitala i Zarządu Powiatu
Brzeskiego uzasadnienia, nakazuje postawić pytanie o intencje
takiego sposobu postępowania. Czy w tym względzie, Starosta Powiatu
Brzeskiego Maciej Stefański ma w związku z tą sprawą coś do
ukrycia? Czy Starosta Maciej Stefański w sposób celowy
uniemożliwia realizację przez radnych Powiatu Brzeskiego
powierzonej im przepisami ustawy o samorządzie powiatowym funkcji
kontrolnej?
Czy w innych sprawach,
równie ważnych dla społeczeństwa Powiatu Brzeskiego, Starosta
Maciej Stefański, także nie przekazuje radnym niewygodnych dla
Zarządu Powiatu Brzeskiego informacji? Kto, zdaniem Pana Starosty ma
kontrolować działania i zaniechania Zarządu Powiatu Brzeskiego?
Przedstawione powyżej
fragmenty uzasadnienia decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w
sposób bardzo jaskrawy obrazują, iż nadzorowany przez Starostę
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Brzeskie Centrum
Medyczne, w sposób dalece niewystarczający podszedł i przygotował
się do konkursu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń
opieki zdrowotnej w rodzaju ratownictwo medyczne, podając przy tym w
złożonej ofercie informacje nieprawdziwe.
Podczas sesji Rady
Powiatu Brzeskiego, Starosta wielokrotnie zapewniał, iż Brzeskie
Centrum Medyczne stanowi „flagowy okręt" Naszego Powiatu. W
kontekście opisanych powyżej uchybień oraz niedopuszczalnych moim
zdaniem zaniechań ze strony tak dyrektora Brzeskiego Centrum
Medycznego Mariusza Grochowskiego, wysoce ryzykownym jest w mojej
ocenie pytanie o kondycję i sposób funkcjonowania pozostałych
jednostek podległych Panu Staroście.
Skala popełnionych w
trakcie tego konkursu błędów i zaniechań jest ogromna. Znając w
dniu dzisiejszym konsekwencje popełnionych w tym zakresie błędów,
trudno wytłumaczyć, dlaczego wysokiej rangi urzędnicy nie
dopełniają tak podstawowych i prostych w swojej istocie obowiązków
(vide s. 3 uzasadnienia decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z
dnia 20 lipca 2011 roku). Nie sposób także zrozumieć i odgadnąć,
dlaczego w trakcie trwającej procedury konkursowej podaje się
informacje nieprawdziwe (nie odpowiadające rzeczywistemu stanowi
rzeczy). Czy jest to stały, normalny sposób i tryb przygotowywania
się jednostek podległych Staroście Maciejowi Stefańskiemu do
konkursów? Nie sposób na to pytanie w dniu dzisiejszym
odpowiedzieć.
W dniu dzisiejszym, nie
jestem również w stanie wskazać w sposób precyzyjny z imienia i
nazwiska osób, które do opisanych powyżej błędów i zaniechań
doprowadziły. W dniu dzisiejszym, jestem natomiast w stanie wskazać
osobę, która na mocy nałożonych na nią zadań zobowiązana była
do sprawowania nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem i realizacją
zadań przez Brzeskie Centrum Medyczne. Tą osobą jest Starosta
Powiatu Brzeskiego.
Gdyby w tym zakresie,
Maciej Stefański w sposób należyty sprawował nadzór nad podległą
mu jednostką, być może mieszkańcy Naszego Powiatu nie straciliby
pracy, a Szpital nie musiałby wypłacać olbrzymich odszkodowań. Do
sytuacji tej nie doszłoby za pewne także i wtedy, gdyby stanowiska
kierownicze w tak ważnej jednostce jaką jest Brzeskie Centrum
Medyczne były obejmowane przez osoby znające specyfikę
funkcjonowania szpitali, którzy potrafią także w sposób należyty
interpretować oraz stosować przepisy prawa.
Dziś, znając prawdziwe
powody odrzucenia oferty Brzeskiego Centrum Medycznego stwierdzić
należy, iż niedopuszczalnym było bagatelizowanie braku
odpowiednich działań ze strony Dyrektora szpitala i nie
przygotowanie się w sposób należyty do konkursu na ratownictwo
medyczne.
Taki stan rzeczy jest nie
do zaakceptowania tym bardziej, iż na odpowiednie przygotowanie się
do konkursu było bardzo dużo czasu, a na komisjach i na Radzie
Społecznej, której Pan Starosta przewodniczy, Radni opozycyjni
zgłaszali wiele razy chęć pomocy.
Nasze deklaracje były
kwitowane jednym słowem: „nie bo nie", „nie ma takiej opcji".
Panie Starosto, jednym z
podstawowych Pana obowiązków, jakie nakładają na Pana ustawa o
samorządzie powiatowym oraz regulamin organizacyjny Starostwa
Powiatowego w Brzegu są sprawowanie nadzoru nad działalnością
jednostek organizacyjnych Powiatu, wykonywanie uprawnień
zwierzchnictwa służbowego wobec pracowników Starostwa i
kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu, nadzorowanie
organizacji pracy i realizacji zadań Starostwa oraz zapewnienia
przestrzegania prawa przez pracowników Starostwa.
Wydarzenia ostatnich
tygodni oraz miesięcy pokazały, iż tym zadaniom Starosta niestety
nie podołał. Dziś jest to fakt bezdyskusyjny, którego myślę nie
zechcą próbować kwestionować także Pana koledzy.
Reasumując, chciałbym
na łamach lokalnej prasy po raz kolejny zadać Panu Staroście
pytania, na które mam nadzieję tym razem odpowie.
- Dlaczego
przygotowując przetarg na ratownictwo medyczne, odpowiedzialne za
to osoby podały w przygotowanej ofercie informacje nieprawdziwe, co
było bezpośrednią przyczyną odrzucenia oferty BCM ?
- Czy wiadomym jest
Panu, dlaczego nadzorowana przez Pana jednostka nie złożyła
skargi na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego? Czy w tym zakresie miał Pan
wiedzę, iż Dyrektor Szpitala nie zamierza składać takiej skargi?
- Czy wiedział Pan,
że BCM przygotowując swoją ofertę zamierza podać informacje
nieprawdziwe?
- Czy w jednostkach
podległych Panu Staroście jest to stała praktyka, że w trakcie
opracowywania oferty podaje się informacje nieprawdziwe?
- Panie Starosto,
znając w dniu dzisiejszym treść decyzji Prezesa NFZ, proszę
powiedzieć, jakie konsekwencje zamierza Pan wyciągnąć wobec
Dyrektora BCM, Mariusza Grochowskiego? Czy w tym zakresie
pozytywnie zaopiniuje Pan wniosek organizacji związków zawodowych
o wotum nieufności wobec Dyrektora Brzeskiego Centrum Medycznego,
Mariusza Grochowskiego?
Wiem,
że postawione pytania, mogą być dla Pana Starosty niełatwe.
Przedstawione powyżej kwestie, nie mają jednak charakteru
wyimaginowanego. Nie chciałbym także, aby były odbierane jako atak
na osobę Starosty. Myślę, że zamiast obarczać za opisane powyżej
błędy i zaniechania Platformę Obywatelską, czy też jak uczynił
to ostatnio, w podpisanym przez Zarząd Powiatowy Prawa i
Sprawiedliwości oświadczeniu, Krzysztofa Puszczewicza, udzieli
Maciej Stefański merytorycznych i związanych z niniejszą sprawą
odpowiedzi, gdyż podczas Sesji w dniu 24 listopada 2011 roku
niestety nie potrafił temu zadaniu sprostać. W oświadczeniu tym
powołuje się na szereg inwestycji, które zostały zrealizowane za
jego kadencji. Lecz niestety i to również nie jest przedmiotem
sprawy.
Natomiast za dobre
inwestycje należy złożyć szczere gratulacje dla wszystkich
pracowników Starostwa Powiatowego ze strony członków Platformy
Obywatelskiej, bowiem jest to przede wszystkim także ich sukces.
Radny Powiatu Brzeskiego
Krzysztof Puszczewicz
Platforma Obywatelska RP
http://puszczewicz.platforma.org/