piątek, 26 kwietnia 2024

krzy puszczewicz xxlOstatnia sesja Rady Powiatu odbyła się w czwartek 26 lutego 2015 r. w Muzeum Piastów Śląskich. Przebiegała ona w podobnej konwencji jak poprzednie, tzn. „mało kto rwał się do dyskusji”, było sporo pytań i niewiele konkretnych odpowiedzi.

Informacja za 2014 rok o promocji powiatu brzeskiego jest dostępna na stronie http://puszczewicz.platforma.org/wp-content/uploads/2015/02/3.-informacja-zadania-promocji.pdf.

Zwróciłem uwagę autorom opracowania na fakt rozmnożenia się świąt narodowych, bowiem według Starostwa „w 2014r. zorganizowano około 20 Świąt Narodowych i Kombatanckich”. Miałem również wiele innych zastrzeżeń. Prosiłem, by materiał został dopracowany i uzupełniony przez Starostwo oraz przedstawiony na następnej sesji.

Mieszkańcy powiatu brzeskiego powinni wiedzieć według jakich kryteriów wybierano osoby, kto uczestniczył i jakie koszty zostały poniesione na imprezy organizowane przez Starostwo, np. wspólna czterodniowa Wigilia z przedstawicielami powiatu Kusel (Niemcy), pobyt wybranych lekarzy BCM na tygodniowej praktyce w szpitalu w Kusel, czy wizyta przedstawicieli powiatu brzeskiego na Ukrainie.

Nie będę również odnosił się do pakietu projektów uchwał przygotowanych przez Starostwo podających błędną podstawę prawną ich uchwalenia.

Natomiast chciałbym bliżej przedstawić sposób wybrania firmy, która będzie przeprowadzała audyt w Brzeskim Centrum Medycznym. Jeszcze w uprzedniej kadencji uchwałą Zarządu Powiatu Brzeskiego nr 97/2011 z 13 września 2011 r. została powołana komisja ds. przygotowania restrukturyzacji BCM. Zadaniem komisji było wypracowanie koncepcji możliwości restrukturyzacji BCM z uwzględnieniem prawnych i finansowych uwarunkowań.

Komisja pracowała w okresie od września 2011 do października 2012 (przez 12 miesięcy) pod przewodnictwem Krzysztofa Konika, ówczesnego sekretarza powiatu i zastępcy przewodniczącego Mariusza Grochowskiego, byłego dyrektora BCM. Został opracowany 12 stronicowy materiał z konkretnymi wnioskami do realizacji. Wytyczne komisji nie zostały generalnie wprowadzone w życie do dnia dzisiejszego, pomimo wielokrotnych pytań i ponagleń radnych.

Dzisiaj starosta Stefański wraca do tego samego tematu naprawy i restrukturyzacji upadającego szpitala w formie przeprowadzenia audytu przez firmę zewnętrzną. Czym uzasadnia takie postępowanie?

1. Protokół nr 3/2014 z obrad Zarządu Powiatu Brzeskiego w dniu 30 grudnia 2014 r. „Pan Starosta wystąpił z wnioskiem o przeprowadzenie audytu przez firmę zewnętrzną w Brzeskim Centrum Medycznym. Zdaniem Pana starosty jest to konieczne, aby wyprowadzić szpital z trudnej sytuacji. Ważne jest, aby audytu dokonał podmiot zewnętrzny z uwagi na jego bezstronność. Była bowiem powołana komisja restrukturyzacyjna jednak z uwagi na jej skład ( m.in. pracownicy szpitala), jej ustalenia nie zostały zrealizowane. Chodzi o przeprowadzenie rzetelnej analizy sytuacji i przedstawienie konkretnych rozwiązań. Zarząd poparł wniosek i stanowisko Pana starosty o przeprowadzenie audytu zewnętrznego w BCM-ie.”

2. A tak wygląda sprawozdanie z prac Zarządu Powiatu Brzeskiego w dniach od 18 grudnia 2014 r. do 7 stycznia 2015 r. przedstawione przez starostę Stefańskiego na sesji Rady Powiatu w dniu 15 stycznia 2015 r., z którego wynika, że „zarząd podjął decyzję o zleceniu firmie zewnętrznej przeprowadzenie audytu w Brzeskim Centrum Medycznym. Działanie takie jest konieczne z uwagi na trudną sytuację szpitala. Celem jest przeprowadzenie rzetelnej analizy sytuacji i przedstawienie konkretnych rozwiązań”.

Na zadane w trakcie sesji pytania radnych starosta Stefański uzasadniał: „ponieważ audyt wewnętrzny to jest mój pomysł to postaram się Panu wytłumaczyć. Poprzednia komisja była komisją społeczną i ta komisja oczywiście ja nie mówię, że nie robiła rzetelnie, ale chodzi o audyt merytoryczny, zewnętrzny merytoryczny. Dlaczego zewnętrzny - bo wewnętrzny mówię o komisji tutaj mieszkamy i mamy różne sytuacje. Ten mój pomysł na audyt zewnętrzny obiektywny niech to zrobi firma zewnętrzna i jest to firma, która robiła kilkadziesiąt audytów na terenie województwa opolskiego również. Adres tej formy dostałem od starosty gdzie sytuacja szpitala była bardzo podobna jak u nas.” (protokół z sesji Rady Powiatu z dn. 15.01.2015r. str. 7).

Na dodatkowe pytania radnych starosta odpowiadał (protokół z sesji Rady Powiatu z dn. 15.01.2015 r., str. 8): „Ja powiedziałem o audycie, nie mówiliśmy jeszcze o firmie. Mówiliśmy, że taki audyt jest potrzebny i przekonywałem Zarząd dlaczego jest potrzebny.” „Proszę o trochę cierpliwości. W przyszłym tygodniu będziemy wiedzieli. Tamten starosta dał 40.000 zł.”

3. Zupełnie inaczej wygląda zapis w protokole nr 5/2015 z obrad Zarządu Powiatu Brzeskiego w dniu 15 stycznia 2015 r., czyli w dniu w którym odbywała się sesja Rady Powiatu „Pan Starosta poinformował zebranych, że audyt w Brzeskim Centrum Medycznym zostanie przeprowadzony przez firmę: Consulting - Med. Piotr Nowicki z Wrocławia. Przeprowadzenie audytu potrwa ok. 2 miesięcy lub dłużej. Oferta firmy zostanie przedstawiona w najbliższym czasie. Zarząd przyjął powyższą informację.”

4. A jeszcze inaczej wyglądają zapisy w sprawozdaniu z prac Zarządu Powiatu Brzeskiego w dniach 15 stycznia 2015 r. do 17 lutego 2015 r. przedstawione na sesji Rady Powiatu w dniu 26 lutego 2015 r. - na posiedzeniu w dniu 15 stycznia 2015 r. (...) pkt. 2 str. 1 „Zarząd przyjął informację, że złożona zostanie oferta firmy CONSULTING-MED Piotr Nowicki z Wrocławia na przeprowadzenie audytu wewnętrznego w Brzeskim Centrum Medycznym”.

W tym samym sprawozdaniu informacja z posiedzenia Zarządu Powiatu Brzeskiego w dniu 17 lutego 2015 r. wygląda następująco (str. 10, pkt. 2) „Zarząd, po rozpatrzeniu dwóch ofert na przeprowadzenie audytu w Brzeskim Centrum Medycznym, wybrał ofertę firmy Consulting - Med Nowicki Piotr z Wrocławia na wykonanie tego zadania za kwotę 45.000zł brutto. Była to oferta korzystniejsza cenowo.”

Nasuwa się co najmniej kilka pytań.

* Czy obecnie przygotowywany audyt jest rzeczywiście potrzebny, skoro ówczesny przewodniczący komisji restrukturyzacyjnej, sekretarz powiatu brzeskiego, a obecnie dyrektor tego szpitala Krzysztof Konik do tej pory nie wprowadził wniosków wynikających z raportu komisji z 2012 roku? Czy zlecenie audytu firmie zewnętrznej nie jest przypadkiem próbą przeniesienia odpowiedzialności za stan szpitala na kogoś innego?

* Czy sposób wyboru firmy, która ma przeprowadzić audyt jest zgodny z regulaminem udzielania zamówień publicznych w Starostwie Powiatowym w Brzegu, który jest załącznikiem do zarządzenia nr 8/2007 Starosty Powiatu Brzeskiego z dn. 12.02.2007 z późniejszymi zmianami?

* Czy zarząd Powiatu Brzeskiego przyjmując w dniu 15 stycznia 2015r. informację starosty Stefańskiego opisaną w protokole nr 5/2015 z obrad Zarządu Powiatu Brzeskiego o dokonanym wyborze firmy do przeprowadzenia audytu przed złożeniem oferty zdaje sobie sprawę, że mogło dojść do naruszenia fundamentalnej zasady uczciwej konkurencji?

Inaczej zadając pytanie: czy starosta Stefański informując zebranych zgodnie z treścią zapisu protokołu nr 5/2015 Zarządu Powiatu Brzeskiego w dniu 15.01.2015 r. wybranie wykonawcy poprzedził analizą rynku, do czego zobowiązuje go regulamin?

Tych informacji nie można było znaleźć w przedstawionych dokumentach. Również pytania radnych zadawane podczas sesji Rady Powiatu w dniu 15 stycznia i 26 lutego br. pozostawały w większości bez pełnych odpowiedzi.

Tak samo bez satysfakcjonujących odpowiedzi zostały pytania związane z ostatnimi kontrolami przeprowadzonymi w Brzeskim Centrum Medycznym przez Wojewódzki Inspektorat Sanitarny w Opolu, Narodowy Fundusz Zdrowia, Wojewodę Opolskiego oraz Sąd Rejonowy w Brzegu. Kontrole te wnosiły szereg uwag dotyczących funkcjonowania szpitala.

http://www.puszczewicz.platforma.org

radny powiatu brzeskiego

Krzysztof Puszczewicz

 

wolna trybuna