WOLNA TRYBUNA Ostatnia sesja Rady Powiatu nie była ani za burzliwa, ani za nudna, jak to czasami bywało. Pojawiło się kilka rzeczy, które mogły wzbudzić powszechne zainteresowanie. Warto więc o nich wspomnieć.
Rozpocznę od absolutorium. Krótko mówiąc - przeszło jednogłośnie. Co prawda miałem uwagi do niektórych obszarów. Po uzyskaniu wyjaśnienia, uznałem, że - mimo tego, co władze starostwa nabroiły w innych sprawach w ubiegłym roku - budżet Powiatu Brzeskiego w roku 2013 został wykonany, w związku z czym absolutorium powinno zostać udzielone. W tym wypadku, ocenie podlegało wykonanie budżetu Powiatu, a ten został wykonany zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Nie oznacza to oczywiście mojej aprobaty dla wszystkich działań, czy też następstw działań zarządu Powiatu, jak choćby tych, które zostały stwierdzone w następstwie kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Powiatu przeprowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu w dniach od 16 stycznia 2014 r. do dnia 5 marca 2014 r., w wyniku której stwierdzono m.in.:
Podczas sesji absolutoryjnej nikt nie chciał o wyżej opisanych naruszeniach rozmawiać. Z oczywistych względów tego tematu nie chciał również poruszać Starosta Maciej Stefański.
Pomimo głosowania za udzieleniem absolutorium, nie mogłem przejść obojętnie obok innej sprawy opisanej w sprawozdaniu z realizacji Programu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi za rok 2013. Zastrzegam jednak, iż chodziło tutaj o zasadę, a nie jakąś osobistą niechęć do stowarzyszenia, którego sprawa dotyczyła. Mianowicie, kilkadziesiąt stowarzyszeń i organizacji, które uzyskały fundusze ze starostwa w ubiegłym roku, w odpowiednim terminie złożyły sprawozdania z realizacji przedsięwzięć, na które te fundusze otrzymały. Poza jednym wyjątkiem ? Stowarzyszeniem Żywych Poetów. Chciałbym podkreślić, iż osobiście cenię to stowarzyszenie. Jako nieliczne w naszym powiecie godnie reprezentuje Brzeg, znane jest w całej Polsce oraz poza jej granicami - głównie w kręgach związanych z poezją i literaturą. Stowarzyszenie miało 2 terminy na złożenie sprawozdania. Potem samo zadeklarowało się złożyć sprawozdanie w maju, czego nie uczyniło. Wobec powyższego Zarząd Powiatu wezwał do złożenia zaległego sprawozdania pod rygorem zwrotu dotacji.
Jak już wspomniałem, doceniam działalność Stowarzyszenia Żywych Poetów, rozwijanie talentów literackich, w ogóle propagowanie twórczości literackiej wśród młodych ludzi, organizację imprez literackich, wydawanie uznanych pism literackich, jednakże sprawozdania rozliczające realizację dotacji pieniężnych muszą być składane terminowo ? bez względu na to jak fajni nie byliby ludzie, którzy to stowarzyszenie tworzą. Tutaj chodzi o realizację pewnych zasad i jednolitą, przejrzystą drogę postępowania względem wszystkich podmiotów. Tego właśnie dotyczyła moja krytyka. Stowarzyszeniu Żywych Poetów życzę natomiast pomyślnej działalności i w razie czego także mogę służyć pomocą.
Kolejna interesująca sprawa - szczególnie dla mieszkańców powiatu - która pojawiła się na sesji rady wiąże się rozpatrywaniem skarg składanych przez mieszkańców. Okazało się po raz kolejny, na co zwracałem wielokrotnie uwagę, że Starostwo Powiatowe w Brzegu, a przede wszystkim Przewodniczący Rady Powiatu w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków działał nie do końca zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego. Otóż, wszystkie skargi i wnioski jakie trafiają do starosty i Rady Powiatu, przewodniczący tejże rady powinien kierować najpierw na sesję rady. Powinien to zrobić w celu rozstrzygnięcia, czy rada jest właściwym organem do rozpatrzenia skargi lub wniosku. Jeśli tak, to rada powinna postanowić w jaki sposób zbadać skargę lub wniosek - chodzi m.in. o to u jakiej komisji zasięgnąć opinię odnośnie skargi lub wniosku - czego niestety do tej pory przewodniczący rady nie realizował. Ponadto, przewodniczący rady nie powinien samodzielnie przekazywać skargi i wniosku do załatwienia przez odpowiedni organ, co się nagminnie zdarzało. W tym zakresie wymagana jest forma uchwały rady, którą po podjęciu, z ewentualnymi pouczeniami i uzasadnieniem, przewodniczący rady powinien pisemnie przekazać skarżącemu lub wnioskodawcy. Do tej pory przewodniczący rady powiatu stosował najczęściej, jak sam to kiedyś określił ?prawo zwyczajowe? ? które przypomnę w naszym porządku prawnym nie stanowi źródła prawa.
Kolejna ciekawa rzecz podczas sesji rady powiatu związana była z Aktualizacją Strategii Rozwoju Powiatu Brzeskiego na lata 2007 - 2020. Cieszę się bardzo, że Starosta Stefański wycofał ten projekt uchwały. Okazało się, że aktualizacja strategii pozostawia wiele do życzenia. Moim zdaniem nie było konsultacji społecznych w tym zakresie. Nie położono też akcentu na zapoznanie ze strategią mieszkańców powiatu, a przede wszystkim przedsiębiorców, którzy mogą być szczególnie zainteresowani tą tematyką. A przecież stanowić może to ważny aspekt w określeniu kierunku strategii rozwoju. Materiał zawierał wiele najpospolitszych sprzeczności. Osobiście miałem wiele uwag do dokumentu, które zresztą sygnalizowałem już wcześniej. Niestety, nie zostały one faktycznie wzięte pod uwagę, mimo zapewnień, że wszystkie zostały uwzględnione.
W dokumencie o strategii zadziwić może wiele rzeczy. Chociażby w temacie "Środowisko i zasoby naturalne" - w mocnych stronach strategii zaakcentowane są "złoża żwiru i piasku" i o dziwo nie ma w opracowaniu wniosku, że tą dziedziną powiat powinien zająć się np. poprzez umożliwienie rozwoju kolejnych kopalń tego surowca. Skoncentrowano się natomiast na tym, że w słabych stronach strategii brak jest innych zasobów naturalnych. Moim zdaniem, taka konstatacja autora strategii niczego do tej strategii nie wnosi, gdyż tych innych zasobów po prostu nie ma, i nie będzie. Jaki jest więc sens roztkliwiać się nad tym czego nie ma, a nie wykorzystywać tego co jest? W mojej ocenie, strategia powinna koncentrować się na tym, jak wykorzystać już istniejący potencjał, który z różnych względów nie był do tej pory w ogóle wykorzystywany bądź też nie był wykorzystywany w pełni. Jak widać autorzy Aktualizacji Strategii Rozwoju Powiatu Brzeskiego na lata 2007 - 2020 dość dziwnie pojmują pojęcie ?strategii?, która jak się okazuje, nie ma charakteru specjalistycznego dokumentu, w którym planuje się w sposób przejrzysty działania, które zmierzałyby do tego, aby rozwinąć nasz Powiat, natomiast sprowadza się do kontestowania pewnych faktów, które jedynie opisują aktualny stan rzeczy.
Z przykrością stwierdzam również, iż opracowana Strategia Rozwoju Powiatu Brzeskiego na lata 2007 ? 2020 zawiera także w swojej treści inne istotne sprzeczności o charakterze logicznym. Jedynie tytułem przykładu odwołam się w tym względzie do tej części ww. dokumentu, który opisuje strategię Powiatu w dziedzinie "Infrastruktura i rynek nieruchomości". W mocnych stronach strategii wymienia się w tym względzie rozwój budownictwa jednorodzinnego, natomiast w słabych stronach strategii wskazuje się na brak terenów pod budownictwo? W mojej ocenie, jedno z drugim wyklucza się w sensie dosłownym. Dzięki temu pewne elementy strategii nie trzymają się kupy, nie są ze sobą spójne. Następny przykład - jeśli gmina Brzeg stara się, by subregion brzeski wraz z gminą Oławą był swego rodzaju bramą łączącą dwa regiony, to zupełnie niepotrzebnie w tabeli "Gospodarka" w zagrożeniach strategii eksponuje się wzajemną konkurencyjność Oławy oraz naszego powiatu. W moim przekonaniu, w takich sprawach trzeba być rozważnym oraz zdecydowanym - albo współpracujemy, albo konkurujemy. W przeciwnym wypadku tworzą się niepotrzebne nieporozumienia powstaje chaos, powodowany niejednoznacznie nakreślonym kierunkiem wytyczonych działań. Taki sposób budowania strategii nie posuwa spraw naprzód. Te i inne niedoskonałości ww. dokumentu powinny w mojej ocenie zostać poprawione. Pomijam już te tematy w strategii, które oprócz nagłówka nie zawierają żadnych informacji ? czyżby czekały na późniejsze uzupełnienie ? Raczej nie. Wydaje się, iż autor nie miał chyba po prostu w tych miejscach pomysłu na strategią naszego Powiatu. Szkoda, wszak obejmuje ona lata 2007-2020, a jej liczne braki mogą sugerować, że przed mieszkańcami naszego Powiatu nie ma pewnej przyszłości. W każdym bądź razie, autorzy strategii nie potrafili jej w sposób przejrzysty zaplanować i opisać. No cóż założenie pewnie było takie, że ?przecież nikt tego nie będzie czytał?, ?przecież to nic takiego ważnego?. Wręcz przeciwnie strategia rozwoju powiatu, to rzecz niezmiernie ważna i decydująca w wielu kwestiach. Wymaga uwagi i opinii wielu osób, oraz kompetencji tych, którzy nadzorują stworzenie takiej strategii rozwoju. I chyba każdy się z tym zgodzi.
Krzysztof Puszczewicz
Radny Powiatu