niedziela, 24 listopada 2024
krzysztof puszczewiczW ramach wolnej trybuny prezentujemy informację z wypełnianiu mandatu przez radnego powiatowego p. Krzysztofa Puszczewicza. To już drugie tego typu sprawozdanie. Pozostałych samorządowców również zachęcamy do korzystania z WOLNEJ TRYBUNY. Wyborcom należy się elementarna wiedza o aktywności ich przedstawicieli. Jako medium niezależne od układów politycznych gwarantujemy, że nadesłane informacje opublikujemy w zgodzie z intencją autora i non-profit. LT


INFORMACJA
z prac radnego powiatowego Krzysztofa Puszczewicza w 2012 r.

Minęły dwa lata jak zostałem Radnym Powiatowym. Chciałbym przedstawić mieszkańcom Powiatu Brzeskiego kolejną informację z mojej pracy - sprawozdanie za 2012 rok. W ciągu kolejnego roku utrzymywałem stały kontakt z mieszkańcami powiatu. Moją stronę Internetową http://puszczewicz.platforma.org, odwiedziło w 2012 r. kolejnych ponad 5000 osób.

W kwietniu 2012 r. Zarząd Powiatu Platformy Obywatelskiej RP otworzył biuro, w którym  członkowie oraz radni PO RP przyjmują różnego rodzaju problemy od mieszkańców miasta i powiatu brzeskiego.  Przyjmowane postulaty przedstawiałem organom powiatu do rozpatrzenia oraz innym instytucjom. Wszystkie moje wnioski, zapytania i interpelacje znajdują się do Państwa wglądu na stronie http://puszczewicz.platforma.org. W sumie w 2012 roku złożyłem ich siedemdziesiąt osiem.

Brałem udział we wszystkich posiedzeniach Rady Powiatu, jak również w pracach Komisji Budżetowej (poza wrześniem). Problematyka, którą poruszałem na forum Rady Powiatu, a także w lokalnych mediach, dotyczyła różnych obszarów funkcjonowania Starostwa i Powiatu. Zwrócę Państwa uwagę tylko na niektóre, a do przeanalizowania całości zachęcam na stronie http://puszczewicz.platforma.org.

1. Wnosiłem o wypracowanie stanowiska Rady Powiatu w sprawie likwidacji Sądu Rejonowego w Brzegu.

2. Wnioskowałem o przedstawienie opinii w sprawie niezgodności składu Komisji Rewizyjnej z zapisami ustawy o Samorządzie Powiatowym.

3. Prosiłem o wyjaśnienie sprawy dotyczącej zaprzestania potwierdzania przez BCM wniosków na zaopatrzenie w środki pomocnicze i ortopedyczne. Decyzja Dyrektora BCM w tej sprawie narażała pacjentów na poważne utrudnienia i koszty.

4. Prosiłem o wyjaśnienie publikowania w Panoramie ogłoszeń związanych z funkcjonowaniem samorządu po terminach związanych z naborem.

5. Wnosiłem o poinformowanie jakie są powody uchylania się Starosty Powiatu Brzeskiego od podjęcia decyzji dyscyplinarnego zwolnienia pracownika podejrzanego o przyjęcie korzyści majątkowej?

6. Prosiłem o wyjaśnienie, dlaczego Zarząd Powiatu Brzeskiego nie poinformował radnych w swoim sprawozdaniu z prac zarządu o nieprzestrzeganiu przepisów prawa stwierdzonych w trakcie kontroli RIO w Opolu?

7. Prosiłem o poinformowanie czy w naszym szpitalu działa np. zespół ds. analizy zgonów, zespół kontroli zakażeń szpitalnych czy zespół terapeutyczny, które to zespoły poddają analizie wszystkie przypadki i napotkane problemy podczas leczenia. Prosiłem o podanie kiedy odbyły się spotkania tych zespołów w 2011r., jak również o podanie przyczyn nie podpisania z NFZ kontraktu na funkcjonowanie poradni urologicznej.

8. Wnosiłem o podanie przyczyn zgłaszanych przez mieszkańców Brzegu różnych nieprawidłowości przy wydawaniu decyzji o pozwoleniu na budowę marketów na terenie miasta z planem przestrzennego zagospodarowania.

9. Wnosiłem o udzielenie odpowiedzi czy polityka kadrowa, w tym zatrudnianie osób na stanowiskach urzędniczych, jest zgodne z ustawą o pracownikach samorządowych. 

10. Prosiłem o podanie przez członków Zarządu Powiatu Brzeskiego tj. Pana Wicestarostę Jończyka, członka Zarządu Pana Wrębiaka, członka Zarządu Pana Kostrzewę czym kierowali się i jakie stosowali kryteria bezpodstawnego wynajmowania sali bankietowej jednym za darmo (w tym Staroście Powiatu Brzeskiego), a drugim z 50% bonifikatą - nie mając zgodnie z ustaleniami RIO w tym zakresie żadnych kompetencji oraz co uczynili w ww. temacie, by w przyszłości nie dochodziło do takich kompromitacji w naszym powiecie?

11. Wnosiłem o zgodne z Kodeksem Postępowania Administracyjnego  rozpatrywanie skarg, albowiem Rada Powiatu skargi rozpatruje w formie uchwał.

12. Prosiłem o wyjaśnienie sprawy rozebrania zabytkowego płotu okalającego boisko I LO w Brzegu.

13. Wnosiłem o wyjaśnienie wydania decyzji na kompleks niejakiego centrum sportowo-rekreacyjno-rehabilitacyjnego przy ulicy Kusocińskiego w Brzegu, którego de facto nie ma. Prosiłem o podanie informacji czym jest ten ?twór", kto i na czyje potrzeby stworzył to centrum, czy istnieje jakaś dokumentacja tego kompleksu.

14. Prosiłem o wyjaśnienie celowości wydatkowania przez Starostę kwoty 17.080 złotych na zastępstwa procesowe w sprawach prowadzonych na rzecz Powiatu Brzeskiego.

15. Prosiłem, by omawiane materiały na sesji były przygotowywane (pisemnie lub elektronicznie) wcześniej. Notoryczny brak pisemnych materiałów uniemożliwia radnym właściwe przygotowania się do dyskusji.

16. Pytałem się o przyczyny odwołania przewodniczącego Zespołu Zakażeń Szpitalnych, czy obecny przewodniczący posiada odpowiednie kwalifikacje, czy nie zachodzi kolizja w jego powołaniu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia?

17. Pytałem o kształcenie nowych lekarzy w zakresie wykorzystania i obsługi endoskopu stanowiącego własność publicznego szpitala.

18. Prosiłem o wyjaśnienie włączenia Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Brzegu akurat do Zespołu Szkół Ekonomicznych w Brzegu, a nie innej szkoły podległej Starostwu, tym bardziej, że w szkole przy ul. Słowiańskiej są utworzone klasy o profilu hotelarskim?

19. Pytałem o inwentaryzacje majątku Starostwa za 2011 rok, wskazanie odpowiedzialnego za szereg nieprawidłowości, a także jakie Starosta podjął decyzje odnośnie wykazanych zaniedbań.

20. Po raz kolejny pytałem, co zyskało społeczeństwo powiatu brzeskiego na powołaniu etatowego członka Zarządu oprócz komfortu Przewodniczącego i dodatkowych kosztów?

21. Prosiłem o podanie ile razy i kiedy w 2012r. w naszym szpitalu listy oczekujących na udzielenie świadczenia były poddane ocenie Zespołowi Oceny Przyjęć. Czy Dyrektor BCM umożliwił Radzie Społecznej przy BCM wyznaczenie swojego przedstawiciela do prac Zespołu Oceny Przyjęć?

22. Przewodniczącego Rady Powiatu Brzeskiego pytałem dlaczego nie zapoznał radnych z pismem z dnia 26.07.2012r. kierowanym do Rady Powiatu przez Prokuraturę Wojewódzką w Opolu w sprawie stwierdzonych poważnych uchybieniach w działaniu organów Starostwa Powiatowego w Brzegu, w tym Zarządu Powiatu.

23. Prosiłem o podanie, czy Zarząd Powiatu Brzeskiego, jego Przewodniczący Maciej Stefański, jako reprezentanci naszej wspólnoty samorządowej, wnosili uwagi, sugestie lub propozycje do dyskutowanego publicznie projektu Strategii Rozwoju Województwa Opolskiego do 2020r. Dlaczego nie umożliwiono radnym dyskusji w tym temacie? Dlaczego Starosta nie inicjuje starań, by powstała w naszym powiecie np. Specjalna Strefa Ekonomiczna? Dlaczego nie zabiega się o stworzenie tzw. Lokalnej Strefy Rozwoju wpisującej się w województwo dolnośląskie?

24. W trybie dostępu do informacji publicznej zwracałem się do wielu instytucji sprawujących nadzór nad działalnością organów samorządowych m.in. do Prokuratury w sprawie prowadzonych śledztw w Powiecie Brzeskim, do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu i do Urzędu Wojewódzkiego w  Opolu.

25. Pytałem o przyczyny niesporządzenia i nieprzekazania radnym sprawozdania finansowego Powiatu Brzeskiego za 2011r. (do dziś).

Na wiele pytań i wniosków otrzymywałem odpowiedzi. Funkcja kontrolna Rady Powiatu była więc chociaż w części prawidłowo realizowana. Wiele interpelacji zostało w dalszym ciągu zbagatelizowanych. Przykładowa oficjalna odpowiedź Przewodniczącego Zarządu Powiatu - Starosty Macieja Stefańskiego na interpelację w sprawie niesporządzenia i nieprzekazania radnym sprawozdania finansowego powiatu za 2011 rok brzmi: ?ten budżet można nazwać budżetem skonsolidowanym, te dwa dokumenty są w jednym, czyli te wartości finansowe one się równoważą i są w jednym, nie ma żadnego zagrożenia. To nie jest tak, że jest drugi dokument, o którym radni nie wiedzą. I to jest ważne.". W sprawie przedstawiania przez Przewodniczącego Rady Powiatu Henryka Mazurkiewicza wybiórczo informacji i dokumentów, który twierdził, że (...) ?nic nie zrobi ponieważ ma takie obyczaje i znane są one od początku, (...), ?Przewodniczący Rady zwrócił się do radnego mówiąc, że i tak jest barankiem w stosunku do tego, co było od 1990-1994r. (...), ?ja wszystkie pisma, które otrzymuję przedstawiam na sesji i dostaję za to lanie od innych radnych, że je czytam. Każdy ma inną wersje tego wszystkiego.". Pytanie - od których radnych dostaje Pan lanie, Panie Przewodniczący? Kto Panu nie zezwalał na czytanie pism kierowanych do Rady?
Niektóre z zapytań i interpelacji pozostały bez odpowiedzi do dnia dzisiejszego, chociażby i te w temacie możliwości składania przez Zarząd Powiatu uwag do Strategii Województwa Opolskiego do 2020r. Świadczyć to może o słabości Przewodniczącego Zarządu Powiatu, a Przewodniczącego Rady Powiatu o braku umiejętności w wyegzekwowaniu od Zarządu Powiatu ustawowych uprawnień Rady Powiatu jako organu stanowiącego prawo i kontrolującego działalność Zarządu.
W dniu 20 grudnia 2012 r. odbyła się ostatnia sesja Rady Powiatu poświęcona wieloletniej prognozie Powiatu Brzeskiego na lata 2013 - 2017 oraz budżetowi Powiatu Brzeskiego na 2013r. Kolejny raz zwracałem uwagę Zarządowi Powiatu Brzeskiego na wskazane przez nich przedsięwzięcia do realizacji w wieloletniej prognozie na lata 2013 - 2017. Brakowało mi w niej propozycji z obszaru służby zdrowia - naszego szpitala, tj. określenia ram formalno-prawnych jego funkcjonowania w przyszłości, prowadzonych w nim inwestycji czy szeregu działań związanych z ograniczeniem ponoszonych kosztów pokazanych w Raporcie Restrukturyzacji Szpitala, a w szczególności zapewnienia dbałości o zdrowie i życie pacjentów.
Brakuje mi również rozwiązania problemu zapewnienia lądowiska dla dalszego funkcjonowania Szpitalnego Oddziału Ratunkowego oraz odpowiedzi na pytanie, czy wymienione w tej prognozie pozostałe przedsięwzięcia na dzień dzisiejszy są celowe i najlepsze dla funkcjonowania naszego powiatu. Tej dyskusji w ogóle nie było.  Dopiero na podstawie przedyskutowanej wieloletniej prognozy finansowej tworzy się budżet na dany rok. A zatem jak wygląda budżet na 2013r.? Ja w tej sytuacji osobiście wstrzymałem się od głosu.
W związku z powyższym w punkcie 11 grudniowej sesji Rady Powiatu uprzejmie poinformowałem radnych, że Zarząd Powiatu Platformy Obywatelskiej RP inicjuje w gronie radnych rozmowy dotyczące sposobu funkcjonowania Rady Powiatu Brzeskiego, jej pracy, pracy Zarządu Powiatu Brzeskiego i Przewodniczącego Rady Powiatu Brzeskiego, co ma szczególne znaczenie w świetle ostatnich zarzutów prokuratorskich. Jako szef Platformy Obywatelskiej w powiecie brzeskim na przełomie stycznia i lutego 2013r. będę kontaktował się z przedstawicielami ugrupowań i stowarzyszeń oraz radnymi Powiatu Brzeskiego w celu umówienia spotkań i merytorycznych rozmów.
Szanowni Państwo, zachęcam jeszcze raz do kontaktów ze mną i śledzenia mojej strony internetowej http://puszczewicz.platforma.org.

Radny Powiatu Brzeskiego
Krzysztof Puszczewicz

wolna trybuna