czwartek, 19 września 2024

pendolinoWraz z obietnicą budowy CPK, Premier RP zapowiedział powstanie „Kolei Dużych Prędkości”.

 

 

Pociągi mają poruszać się ponad 300 km/h, a czas dojazdu z dużych miast do Warszawy wyniesie max 100 minut. Docelowo w takim czasie pojedziemy z Warszawy do Krakowa, Katowic, Poznania, czy Gdańska.

 

      Wiceminister Infrastruktury – Piotr Malepszak zapowiedział wprowadzenie tej koncepcji już od grudniowej zmiany rozkładu jazdy pociągów. Na pierwszy plan pójdzie trasa Warszawa – Białystok, którą jeszcze w grudniu b.r. roku mamy pokonać „Sprinterem” w 90 minut, co będzie rekordem na tej trasie i przyspieszy podróż o ponad 30 min. Kolejarze nie zapomną również o ruchu lokalnym. Zapowiedziana koncepcja będzie ofertą uzupełniającą. Pozostaną pociągi, które będą nadal zatrzymywały na mniejszych stacjach w Łochowie, Małkini, Szepietowie i Łapach. Zgodnie z zapowiedzią, takie rozwiązanie będzie przyjęte do wszystkich głównych linii kolejowych. Malepszak zapowiedział również modernizację kolejnych szlaków i skrócenie czasu przejazdu na trasach: z Lublina do Warszawy, z Poznania do Szczecina, czy z Katowic do Wrocławia.

 

      Wiceminister mówił również o cenach biletów na pociąg do CPK. Zaznaczył, że choć trudno dziś jednoznacznie powiedzieć, ile będą one kosztowały za 10 lat, będzie to raczej równowartość 10 euro nie 10 zł. Pasażerowie korzystający z lotniska w Baranowie będą mieli jednak możliwość skorzystania także z innych środków transportu np. ekspresów lotniskowych.

 

      Ministerstwo Infrastruktury zaprezentowało również projekt rozkładu jazdy do 2035r. Jest to rozrysowany na mapie plan linii kolejowych wraz ze szlakami „Kolei Dużych Prędkości”, który trafi niedługo do konsultacji w celu opracowania siatki połączeń przyjaznej dla pasażera oraz kolejarzy. Nowy projekt zakłada budowę nowej linii „Kolei Dużych Prędkości” „Y” na trasie: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań. Według zapowiedzi do roku 2030 zostanie także ukończona modernizacja szlaków: Centralnej Magistrali Kolejowej oraz Rail Baltik, która zostanie przystosowana do prędkości 250 km/h.

 

TTG

Nowiny na pasku