niedziela, 28 kwietnia 2024

Valencia 1To śródziemnomorskie miasto kojarzy się głównie z daniem paella valanciana. Rzeczywiście, ryż w wielu wariantach kusi tutaj na każdym kroku. Twórcy marki Delicius Valencia pokazują, że kulinarnie miasto ma do zaoferowania znacznie więcej.

 

 

 

Miguel Ángel Pérez jest Brand & Markets Director w Fundació Visit València. W tej chwili kieruje zespołem 14 managerów rynku i produktu, w tym odpowiedzialnych m.in. za marki Convention Bureau, Gastronomia, Kultura i Wypoczynek. Opowiada o nowej marce Delicious València oraz sukcesach w kreowaniu marki Visit València.

 

Spotykamy się w sali konferencyjnej Visit València. Miguel pokazuje z dumą kolekcję statuetek, jakie zdobyło miasto w różnych konkursach. – Według Expat City Ranking 2022 Valencia zajmuje pierwsze miejsce na 50 miejsc pod względem jakości życia – podkreśla. Ranking jest sporządzany przez InterNations, największą na świecie społeczność emigrantów. Jest to bez wątpienia duży sukces miasta, które stawia na koncepcję smart city. Walencja chce być najlepszym i najbardziej zrównoważonym miejscem dla mieszkańców i turystów. Może się wydawać, że globalne problemy z negatywnym wpływem turystyki na życie mieszkańców Walencji nie dotyczą. Nie dzieje się to samoistnie. Ranking pokazuje, że za tym sukcesem stoi przemyślana strategia. W 2022 roku była to Europejska Stolica Zrównoważonej Turystyki.

 

Valencia 2

 

 

Zrównoważona turystyka to także zrównoważona gastronomia. Walencja szczyci się nie tylko śródziemnomorskim dziedzictwem kulinarnym, ale także włącza się projekty pozycjonujące ją wysoko na mapie inteligentnych i zrównoważonych miast specjalizujących się w turystyce kulinarnej. – W czerwcu tego roku w Walencji przyznane będą nagrody The World’s 50 Best Restaurants 2023. Jest to duże osiągnięcie. W samej Walencji znajdują się jedne z najlepszych restauracji na świecie, w tym posiadające gwiazdkę Michelin – mówi Miguel. Warto dodać, że niedawno odbyła się właśnie tutaj gala Michelin Guide Spain & Portugal 2022. Gwiazdki przyznano trzem nowym restauracjom. Miasto ma w swojej kolekcji już 9 takich lokali.

 

Miguel mówi więcej o projekcie Delicious València. W rękach trzyma album „12 przepisów na bazie sezonowych składników z Walencji”. – Wpadliśmy na pomysł, aby wybrani szefowie kuchni naszych restauracji zaproponowali danie na poszczególne miesiące roku. W książce znajdują się przepisy i instrukcja wykonania potrawy. W ten sposób promujemy nie tylko szefów kuchni, ale także lokalne produkty i składniki – wyjaśnia.

 

Marka ujrzała światło dzienne w 2021 roku i ma na celu pokazanie światu różnorodności, a jednocześnie unikalności kulinarnej. Zaprojektowano logo, stronę internetową oraz przygotowano cykl wydarzeń medialnych poświęconych dziedzictwu kulinarnemu i ofercie gastronomicznej. Istotną częścią tych działań jest zaangażowanie przedsiębiorców i rolników. – Stawiamy na zrównoważone rolnictwo. Dbamy, aby w lokalach gastronomicznych Walencji oferowane były dania z najwyższej jakości produktów – dodaje.

 

Valencia 3

 

 

Trudno się nie zgodzić. Już wizyta w dwóch miejscach pozwala doświadczyć tej różnorodności i unikalności. Mercat Central de València jest głównym targiem spożywczym miasta. Powstał w połowie XIX w. i zachwyca modernistyczną architekturą. Znajduje się tuż przy starówce. Jak w wielu hiszpańskich miastach podzielony jest na dwie części: handlową i gastronomiczną. Można tutaj nie tylko kupić dojrzałe pomarańcze odmiany walenckiej, ale także spróbować kulturowego koktajlu Agua de València. Jego podstawą jest właśnie sok pomarańczowy. Nie może zabraknąć dań z ryżu oraz przekąsek tapas.

 

O znaczeniu gastronomii można się przekonać w jeszcze jednym miejscu. W budynku Generalitat Valenciana, siedzibie rządu autonomicznej Wspólnoty Walenckiej prezentowane jest dziedzictwo kulinarne miasta i regionu. Znaleźć tutaj można najlepsze produkty oraz zapoznać się z historią kuchni. Niestety, nie można nic spróbować. Doznania kulinarne czekają w restauracjach licznie znajdujących się na starówce.

 

Valencia 4

 

Do Walencji dolecimy samolotami Ryanair z Gdańska i Krakowa lub Wizzair z Katowic i Warszawy.

Oprac.: Agnieszka Nowak i Leszek Nowak, www.2ba.pl

 

TTG

 

 

 

turystyka na pasku