To śródziemnomorskie miasto kojarzy się głównie z daniem paella valanciana. Rzeczywiście, ryż w wielu wariantach kusi tutaj na każdym kroku. Twórcy marki Delicius Valencia pokazują, że kulinarnie miasto ma do zaoferowania znacznie więcej.
Miguel Ángel Pérez jest Brand & Markets Director w Fundació Visit València. W tej chwili kieruje zespołem 14 managerów rynku i produktu, w tym odpowiedzialnych m.in. za marki Convention Bureau, Gastronomia, Kultura i Wypoczynek. Opowiada o nowej marce Delicious València oraz sukcesach w kreowaniu marki Visit València.
Spotykamy się w sali konferencyjnej Visit València. Miguel pokazuje z dumą kolekcję statuetek, jakie zdobyło miasto w różnych konkursach. – Według Expat City Ranking 2022 Valencia zajmuje pierwsze miejsce na 50 miejsc pod względem jakości życia – podkreśla. Ranking jest sporządzany przez InterNations, największą na świecie społeczność emigrantów. Jest to bez wątpienia duży sukces miasta, które stawia na koncepcję smart city. Walencja chce być najlepszym i najbardziej zrównoważonym miejscem dla mieszkańców i turystów. Może się wydawać, że globalne problemy z negatywnym wpływem turystyki na życie mieszkańców Walencji nie dotyczą. Nie dzieje się to samoistnie. Ranking pokazuje, że za tym sukcesem stoi przemyślana strategia. W 2022 roku była to Europejska Stolica Zrównoważonej Turystyki.
Zrównoważona turystyka to także zrównoważona gastronomia. Walencja szczyci się nie tylko śródziemnomorskim dziedzictwem kulinarnym, ale także włącza się projekty pozycjonujące ją wysoko na mapie inteligentnych i zrównoważonych miast specjalizujących się w turystyce kulinarnej. – W czerwcu tego roku w Walencji przyznane będą nagrody The World’s 50 Best Restaurants 2023. Jest to duże osiągnięcie. W samej Walencji znajdują się jedne z najlepszych restauracji na świecie, w tym posiadające gwiazdkę Michelin – mówi Miguel. Warto dodać, że niedawno odbyła się właśnie tutaj gala Michelin Guide Spain & Portugal 2022. Gwiazdki przyznano trzem nowym restauracjom. Miasto ma w swojej kolekcji już 9 takich lokali.
Miguel mówi więcej o projekcie Delicious València. W rękach trzyma album „12 przepisów na bazie sezonowych składników z Walencji”. – Wpadliśmy na pomysł, aby wybrani szefowie kuchni naszych restauracji zaproponowali danie na poszczególne miesiące roku. W książce znajdują się przepisy i instrukcja wykonania potrawy. W ten sposób promujemy nie tylko szefów kuchni, ale także lokalne produkty i składniki – wyjaśnia.
Marka ujrzała światło dzienne w 2021 roku i ma na celu pokazanie światu różnorodności, a jednocześnie unikalności kulinarnej. Zaprojektowano logo, stronę internetową oraz przygotowano cykl wydarzeń medialnych poświęconych dziedzictwu kulinarnemu i ofercie gastronomicznej. Istotną częścią tych działań jest zaangażowanie przedsiębiorców i rolników. – Stawiamy na zrównoważone rolnictwo. Dbamy, aby w lokalach gastronomicznych Walencji oferowane były dania z najwyższej jakości produktów – dodaje.
Trudno się nie zgodzić. Już wizyta w dwóch miejscach pozwala doświadczyć tej różnorodności i unikalności. Mercat Central de València jest głównym targiem spożywczym miasta. Powstał w połowie XIX w. i zachwyca modernistyczną architekturą. Znajduje się tuż przy starówce. Jak w wielu hiszpańskich miastach podzielony jest na dwie części: handlową i gastronomiczną. Można tutaj nie tylko kupić dojrzałe pomarańcze odmiany walenckiej, ale także spróbować kulturowego koktajlu Agua de València. Jego podstawą jest właśnie sok pomarańczowy. Nie może zabraknąć dań z ryżu oraz przekąsek tapas.
O znaczeniu gastronomii można się przekonać w jeszcze jednym miejscu. W budynku Generalitat Valenciana, siedzibie rządu autonomicznej Wspólnoty Walenckiej prezentowane jest dziedzictwo kulinarne miasta i regionu. Znaleźć tutaj można najlepsze produkty oraz zapoznać się z historią kuchni. Niestety, nie można nic spróbować. Doznania kulinarne czekają w restauracjach licznie znajdujących się na starówce.
Do Walencji dolecimy samolotami Ryanair z Gdańska i Krakowa lub Wizzair z Katowic i Warszawy.
Oprac.: Agnieszka Nowak i Leszek Nowak, www.2ba.pl