Rozmowa Ilony Klejnowskiej-Kamińskiej, Prezes Gospodarczego Forum Kobiet z Pauliną Kędziorą CEO w firmie VERTISS, w ramach cyklu wywiadów z inspirującymi kobietami.
Paulina Kędziora, kobieta w męskim świecie?
Od zawsze. Całe życie było mi lżej obcować z chłopakami. Wydaje mi się, że są bardziej prostolinijni i bezpośredni co znacznie ułatwia komunikację. Ponadto czasem można wykorzystać pozycję kobiety do realizacji swojego celu. Kobieta łagodzi obyczaje i w tym przypadku to ja obracając się, w zdecydowanej większości, wśród mężczyzn jestem w stanie dogadać jakąś sprawę szybciej i bez problemów. Chociaż nie jest tak, że praca z mężczyznami jest usłana różami. Zdarza się czasem, że komunikują w sposób dosadny, że woleliby prowadzić rozmowy z „równym sobie” czyli mężczyzną. Jednak już potrafię sobie z tym radzić i ich szowinizmu nie traktuję personalnie.
Moda sportowa, czy raczej użytkowa? A może jedno i drugie? Jak określiłabyś produkty Twojej firmy, czym się wyróżniają na rynku?
Nasze produkty tworzone są z myślą o sportowcach, ale tych, który lubią się wyróżnić, są częściom różnych społeczności, np. klubów biegowych, przyjacielskich. Vertiss posiada w swojej ofercie kilkadziesiąt form odzieży i na każdej jesteśmy w stanie wykonać dowolną grafikę fullprint co sprawia, że odzież sportowa staje się również bardzo użytkowa. Naszymi klientami są kluby, UKSy, biegacze, panczeniści, kluby morsa, ale i duże firmy eventowe.
Wyróżnia nas zdecydowanie podejście do klienta. Staramy się sprostać wszystkim szalonym pomysłom i terminom realizacji. Ale u podstawy tego wszystkiego leży nowoczesny park maszynowy, doskonały zespół grafików, szwaczek, handlowców. Każdy z nas wkłada całe serce w każde zamówienie. Możemy się pochwalić, że od początku istnienia naszej marki reklamacje dotyczące naszej odzieży moglibyśmy policzyć na palcach obu dłoni. Uznaję to za wielki sukces całego zespołu.
Dużo mówi się dziś o znaczeniu i roli firm rodzinnych dla polskiej gospodarki. Jak Ty oceniasz prowadzenie rodzinnego biznesu? Bez wątpienia firma Vertiss oparta jest na takich wartościach.
Firmy rodzinne mają sporo przewagi w sferze czasu jaki jest potrzebny na podjęcie decyzji. W związku z tym, że nie mam rozbudowanej struktury zarządzającej każda decyzja to właściwie kwestia jednej rozmowy. To niewątpliwy plus, mniejsza formalizacja. Jednak wiąże się to również z centralną odpowiedzialnością, nie ma na kogo zrzucić winy za niepowodzenia i trzeba je brać na siebie. Wszystko ma swoje plusy i minusy. Z jednej strony mamy wpływ na zatrudnionych pracowników, na podejmowane decyzje, nawet na to co rąbią nasi ludzie w danej chwili. Jednak jak coś nie wychodzi jest jeden winny. Firma rodzinna to sport ekstremalny 24 godziny na dobę.
Co według Ciebie jest największym sukcesem firmy?
Naszym największym sukcesem jest to, że każdego roku rośniemy w siłę. Mamy co raz więcej klientów. Zaczynamy rozpychać się w dyscyplinach bardzo specjalistycznych jak łyżwiarstwo szybkie. Rozwijamy park maszynowy. A przy tym wszystkim nie zapominamy o naszych klientach, którzy w skali roku kupują u nas kilka koszulek – są tak samo ważni jak Ci, którzy kupują tysiące sztuk.
Jaki jest Twój sekret na budowanie solidnej marki?
Największym sekretem, a za razem najtrudniejszą rzeczą jest dobór odpowiedniego zespołu, który ma chęć do pracy, rozumie się bez słów i może na siebie wzajemnie liczyć. Czasem trudno nam znaleźć odpowiednią osobę, ale nie ustajemy w poszukiwaniach.
Poza zespołem receptą na rozwój jest pilnowanie jakości produktu i obsługi. Niby banał, ale niewiele firm, nie tylko polskich, zwraca na to uwagę. Często „przejmujemy” klientów konkurencji właśnie ze względu na brak kontaktu lub odpowiedniego przedstawienia przez nich oferty.
Vertiss© to marka odzieży sportowej stworzona przez firmę o 20–letnim doświadczeniu w produkcji odzieży. Przykładamy bardzo dużo uwagi przy wyborze materiałów oraz stale poszukujemy nowych technik nadruku i szycia. Vertiss© powstała w 2015 roku z myślą o sportowcach, którzy oprócz wysokiej jakości produktu cenią sobie także design oraz możliwość personalizacji odzieży. Każdy produkt tworzony jest z polskiej dzianiny i jest całkowicie produkowany w Polsce.