W ramach wolnej trybuny przedstawiamy materiał p. Grzegorza Surdyki - radnego Rady Miasta Brzeg, przybliżający kulisy obrad nad tzw. pakietem śmieciowym.
Szanowni Państwo,
Planowa sesja brzeskiej Rady Miasta odbyła się 19 grudnia 2012 r. Już dwa dni później - 21 grudnia (piątek) radni dostali materiały sesyjne wraz z informacją z biura Rady Miasta, że burmistrz wnioskuje o zwołanie kolejnej sesji (w trybie art. 20 ust. 3 ust. o samorządzie gminnym), która została ustalona na 27 grudnia 2012 r.
Głównym tematem obrad sesji był "pakiet" czterech uchwał dotyczący uchwalenia regulaminu utrzymania czystości, wyboru metody i ustalenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Pomijając fakt złożoności przedłożonego materiału oraz konsekwencji finansowych dla mieszkańców Brzegu po ewentualnym przyjęciu projektów uchwał w formie zaproponowanej przez burmistrza owa sesja została ustalona na dzień po Świętach i nie poprzedzały ją spotkania Komisji Stałych Rady Miasta - co ma miejsce przed każdą planowaną sesją Rady - również wówczas, gdy tematem sesji nie są sprawy tej "kategorii wagowej". Cena zaproponowana przez burmistrza to 19 zł za jednoosobowe gospodarstwo domowe, 38 zł - dwuosobowe, 56 zł 3 - osobowe i 75 za cztery osoby i więcej w przypadku selektywnego zbierania odpadów.
110 zł od gospodarstwa domowego mieliby zapłacić mieszkańcy (bez względu na ilość osób w gospodarstwie domowym), którzy nie wyraziliby zgody na selektywną zbiórkę!!! Proszę porównać te kwoty z innymi gminami.
27 grudnia radni w większości pojawili się na sesji, na którą jednak nie pofatygował się burmistrz Huczyński, który wnioskował o jej zwołanie. Absencję burmistrza jak rozumiem miał radnym zrekompensować list dostarczony każdemu radnemu przed rozpoczęciem sesji (
TUTAJ).
Radni przez około 5 godzin omawiali szczegółowo materiał sesyjny wraz z obecnym na sesji prezesem Zakładu Gospodarowania Odpadami sp. z o.o. W konsekwencji podjęli decyzję, że nie będą w trybie na "hurra" głosować tak ważnego pakietu uchwał mającego ogromny wpływ na portfele wszystkich mieszkańców naszego miasta i sesję przerwali. Ustalili, że zostanie ona dokończona 11 stycznia 2013 r. a w międzyczasie odbędą się też Komisje, na których jeszcze raz szczegółowo będzie można omówić ten temat. Ocenę sytuacji i wnioski pozostawiam Państwu i zapraszam na sesję 11 stycznia.
z poważaniem Grzegorz Surdyka Radny Miasta Brzeg Stowarzyszenie Młody Brzeg
www.mlodybrzeg.pl