sobota, 23 listopada 2024

wybory„Monopol władzy jest zawsze zły, czas to zmienić – czas zmienić rząd” – z tym stwierdzeniem zgadza się 54% respondentów w badaniu przeprowadzonym przez Datapraxis dla Fundacji Batorego.

 

 

W raporcie „Naprawdę ważne tematy. Jak przekonać nieprzekonanych?" Fundacja Batorego przedstawia wyniki badań ilościowych i jakościowych opisujących wyborców niezdecydowanych: co myślą o polityce i partiach politycznych, jakie sprawy są dla nich najważniejsze i jakie tematy oraz opowieści o Polsce wydają się im najbardziej przekonujące.

 

CZYTAJ RAPORT W PDF

 

W raporcie „Polacy gotowi na zmianę” opublikowanym 4 września pisaliśmy, że grupa osób wahających się co do udziału wyborach liczy nawet 42-45% uprawnionych do głosowania i to ona rozstrzygnie o jego wyniku. Nowy raportpotwierdza także inny wniosek sformułowany w poprzednim raporcie – większość Polaków wyraża przekonanie, że czas na zmianę władzy.

Większość badanych negatywnie ocenia rząd – 51,4%. Tylko niespełna 1/4 twierdzi, że rząd zmierza w dobrym kierunku. Najczęściej wymieniane są cztery główne powody niezadowolenia z rządu: (1) zbyt bliskie relacje PiS z Kościołem, (2) wykorzystywanie TVP do propagandy partyjnej, (3) skłócanie Polaków, (4) nadmierne „rozdawnictwo”.

Wynik wyborów rozstrzygną niezdecydowani. Odsetek osób niezdecydowanych, na którą partię zagłosują; wahających się, czy pójdą na wybory; i niepewnych, czy poprą preferowaną partię, utrzymuje się na poziomie 43%. Ale opozycja na razie nie pociągnęła za sobą wyborców niezdecydowanych, którzy są zmęczeni silną polaryzacją i nie widzą z niej wyjścia.

Niezmienny pozostaje zestaw najważniejszych dla Polek i Polaków problemów. W rankingu kwestii najważniejszych dla Polaków według badań Datapraxis nadal pierwsze miejsca zajmują wysokie i rosnące koszty życia, kwestie związane z ochroną zdrowia oraz bezpieczeństwo i obronność.

Oprócz konkretnych obietnic wpływających na codzienne życie wyborcy mają także oczekiwania o bardziej ogólnym charakterze, odnoszące się do wartości, do kierunku, w jakim powinna zmierzać Polska, oraz do rzeczy, które trzeba w kraju zmienić. Oznacza to, że do przekonania niezdecydowanych potrzebna jest opowieść o zmianie.

Staraliśmy się więc też zbadać, jakie narracyjne przekazy najlepiej trafiają do wahających się wyborców?

Wśród najbardziej atrakcyjnych opowieści o zmianie znalazła się propozycja Konfederacji (badana w formie „anonimowej”, bez wskazania partii ją przedstawiającej), odwołująca się do ambicji materialnych, a jednocześnie do braku zaufania do państwa/rządu. „Czas skończyć okradanie nas przez rząd – Polacy muszą wreszcie żyć na odpowiednim poziomie” – z tą myślą zgadzało się również wyborcy KO, Lewicy, Konfederacji i Trzeciej Drogi.

Równie silną propozycją była opowieść o powrocie do normalności mającej zastąpić chaos, nad którym rząd nie potrafi zapanować i do którego się przyczynia. Normalność to poczucie spokoju, bezpieczeństwa i „małej stabilizacji”, to brak stresu związanego z finansami, przyzwoicie działające instytucje publiczne oraz państwo, które spełnia swoje podstawowe funkcje, szanuje obywateli i przynajmniej im nie przeszkadza – a może nawet ich wspiera.

Na szczególną uwagę zasługuje też przekaz dotyczący zmiany odwołującej się do wolności: „Rząd nie będzie nam mówił, jak mamy żyć – Polacy chcą wolności decydowania o swoich sprawach”.

 

Zachęcamy do lektury całego raportu!

 

bane FB

wolna trybuna