W dniach 25-27 kwietnia 2025 w Makau odbyły się 13 Międzynarodowe Targi Turystyki (The 13th Macao International Travel Industry Expo – MITE).
Marek Traczyk i Maria Helena de Senna Fernandes (Macao Tourism Board)
To cyklicznie organizowane wydarzenie jest ważną imprezą dla branży turystycznej w tym regionie i na świecie i co roku gromadzi setki wystawców z całego świata, przedstawicieli rządów z sektora i przedsiębiorstwa związane z branżą turystyczną. Polska była reprezentowana stoiskiem zorganizowanym przez ZOPOT w Pekinie.
MITE mają na celu wzmocnienie pozycji Makau jako wiodącego celu turystycznego, promowanie współpracy w sektorze turystycznym oraz prezentowanie innowacyjnych rozwiązań.
Na targach był obecny Marek Traczyk, wydawca TTG Polska, który spotkał się z Marią Heleną de Senna Fernandes, dyrektor Biura Turystyki Rządu Makau (MGTO), organizatorem targów, by porozmawiać o strategii rozwoju gospodarki turystycznej Makau.
Przed pandemią, w 2019 roku, Makau odwiedziło 39,4 miliona turystów, z czego ok. 3 miliony stanowili odwiedzający spoza Chin kontynentalnych, Hongkongu i Tajwanu. Po pandemii, w 2023 roku skupiliśmy się na odbudowie rynku lokalnego. Rok później rozszerzyliśmy działania na Azję – organizowaliśmy roadshow w Korei, Japonii, Malezji, Indonezji, Singapurze i Tajlandii. Jednocześnie rozpoczęliśmy działania w Portugalii – ze względu na wspólną historię i język, powiedziała Fernandes.
W tym roku kontynuujemy ekspansję – m.in. w Europie i na Bliskim Wschodzie. W czerwcu odbędzie się spotkanie Europejskiego Stowarzyszenia Biur Podróży w Makau, a pod koniec roku – Kongres Krajowy Portugalskiego Stowarzyszenia Biur Podróży, z udziałem ok. 800 delegatów. Zorganizowaliśmy również seminaria w Rijadzie i Dubaju. Celem jest powrót do poziomu 3 milionów odwiedzających spoza regionu, a docelowo jego przekroczenie, podkreśliła dyrektor MGTO.
Fernandes zwróciła uwagę na fakt, że rząd Makau wspiera różnorodność poprzez targi turystyczne, które nie tylko promują Makau, ale również służą jako platforma dla innych krajów. W tym roku rozszerzono strefę produktów Pasa i Szlaku, w której prezentują się m.in. Syria czy inne kraje regionu. Prowadzona jest także promocja online – poprzez influencerów i transmisje live, co okazało się bardzo skuteczne podczas pandemii.
Makau to nie tylko kasyna. Region posiada dwa ważne wyróżnienia UNESCO – historyczne centrum Makau oraz status miasta kreatywnej gastronomii. Realizuje strategię „1+4”, czyli turystyka i gry wspierają cztery nowe sektory: technologie, finanse, zdrowie i wellness, MICE oraz kulturę i sport.
MGTO dostrzega również potencjał rynku turystyki muzułmańskiej, który obejmuje 25% światowej populacji. Wspiera lokalne firmy w procesie certyfikacji halal, organizuje seminaria i wdrażamy systemy zachęt. Kolejnym krokiem będzie certyfikacja hoteli.
Chcemy mocniej zaangażować kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy otwarci na współpracę, a statystyki z regionu możemy udostępnić. W przeszłości organizowaliśmy forum z udziałem m.in. Polski, Czech i Węgier. Po pandemii czas na odbudowę relacji, powiedziała Fernandes.
Makau to wyjątkowa specjalna strefa administracyjna Chin, znana ze swojej unikalnej mieszanki kultury portugalskiej i chińskiej. To jedno z najważniejszych centrów turystycznych, oferujące zarówno historyczne zabytki, jak i luksusowe kasyna.
Makau było pierwszą i najdłużej istniejącą europejską kolonią na terenie Chin. Początki kolonii sięgają XVI wieku, kiedy w Makau osiedlili się pierwsi portugalscy kupcy. Obszar ten był zarządzany przez Portugalczyków aż do przekazania go Chinom 20 grudnia 1999 roku i nadania mu statusu specjalnego regionu administracyjnego.
W 2024 roku region odwiedziło 34,93 mln turystów, co oznacza wzrost o 23,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Liczba ta oznacza powrót do 88,6 proc. poziomu sprzed pandemii COVID-19 odnotowanego w 2019 r. Chiny kontynentalne utrzymały swoją pozycję głównego rynku zbytu dla Makau, stanowiąc 70,1 proc. całkowitej liczby przyjazdów w zeszłym roku. Napływ ponad 24,48 mln turystów z Chin kontynentalnych w 2024 r. odzwierciedlał wzrost o 28,6 proc. rok do roku, zbliżając się do 87,7 proc. liczby sprzed pandemii. Gospodarka turystyczna wraz z ofertą gier hazardowych stanowi ok 30% PKB.