Sami podejmujemy decyzję, czy sprzeciwiamy się plastikowej fali, czy przymykamy na nią oko. Produkty, którymi się otaczamy, pokazują, kim jesteśmy, jakie wyznajemy wartości, jaki przyświeca nam cel.
Dokonując codziennych wyborów zakupowych, wysyłamy wiadomość do producentów: „tak, podoba mi się to, chcę więcej” albo „odmawiam, nie odpowiada mi taka opcja”.
Głosujemy portfelem, czy sobie to uświadamiamy, czy nie. Jest nas ponad 7 miliardów: oznacza to, że dziesiątki produktów x (razy) liczba ludzi daje wynik, który nawet trudno sobie wyobrazić. Ważny jest więc każdy wybór – głos oddany każdego dnia.
Słoik to niby taka staroświecka metoda przechowywania. Kojarzy nam się z konfiturą od babci lub ogórkami kiszonymi od mamy. Słoiki są wszędzie: na półce z miodami, w sklepie z ekologicznymi pasztetami, w ekodrogerii ze środkami czystości typu “organic”.
Dając słoikom drugie, trzecie i czwarte życie, redukujemy zużycie plastiku – najpoważniejszego źródła zanieczyszczeń na Ziemi. Zobaczmy, czego możemy razem dokonać bez ponoszenia kosztów! Potrzebne jest tylko świadome eliminowanie plastiku z życia, a więc i z zakupów. Jedni mają nadmiar słoików, a inni je kupują, bo chcą zapełnić piwnicę własnymi przetworami. Co proponujemy? Proponujemy lokalną – i jednocześnie globalną – wymianę słoików i butelek, która zapobiegnie zbędnemu wyrzucaniu pełnowartościowych opakowań szklanych i kupowaniu opakowań na potrzeby domowe i inne. – mówi autorka kampanii, Żaneta Geltz.
Jeśli masz kompletne słoiki – z zakrętką, pozbawione etykiety, niemal gotowe do ponownego użytku – nie wyrzucaj ich! Znajdź punkt w okolicy, który bierze udział w akcji i przyjmie Twoje zapasy z myślą o innych. Miliony słoików codziennie lądują w kontenerze z odpadami, a mogłyby stanowić nowe opakowanie do:
- przechowywania przypraw, ziół, nasion;
- magazynowania kasz, płatków, otrębów, ryżu;
- pakowania fasoli, cieciorki, czy owoców suszonych;
- zapakowania obiadu na wynos, owsianki do szkoły;
- zabrania swojej wody z kranu do szklanej butelki po soku;
- zrobienia nastrojowej świeczki z ekosoi.
Naczynia szklane są znacznie lepsze dla naszego zdrowia niż jakiekolwiek pojemniki z tworzywa sztucznego, gdyż nie sprzyjają one rozwojowi szkodliwych bakterii, zapobiegając tym samym psuciu się żywności. Są one lepsze niż opakowania foliowe, gdyż przedłużają świeżość i trwałość naszego pożywienia czy produktu, często będąc najlepszą metodą do przechowania nadmiaru ogórków czy owoców – poprzez przygotowanie domowych przetworów.
Sposoby na redukcję zużycia tworzyw sztucznych
- Nie kupujmy wody w plastikowych butelkach, jeśli tylko to możliwe – wcale! Szkoda, że tak wspaniała podróżniczka, jak Martyna Wojciechowska twierdzi w poście umieszczonym na swoim Facebooku, że spożywanie wody w opakowaniach z plastiku jest bardziej ekologiczne niż ze szkła, bo to drugie nie ulega biodegradacji „nigdy” (wpis „Plastik nie taki zły” dotyczył kampanii reklamowej konkretnej marki produkującej wodę mineralną, której nazwy nie będziemy tutaj promować). Musimy sobie zdawać sprawę z tego, że zużywamy na świecie milion butelek w każdej minucie. W samym 2016 roku wyprodukowaliśmy 480 miliardów butelek z tworzywa, co oznacza roczny przyrost 50% w ciągu zaledwie 10 lat. Wodę najlepiej spożywać z kranu, a kogo stać na filtr wodny, to warto skorzystać z oferty polskich producentów systemów filtracji w kuchni.
Taki filtr to inwestycja dużo tańsza niż zakup nowego telewizora czy smartfonu, a służy nam wiele lat i redukuje tysiące butelek i oszczędza poważne kwoty w budżecie domowym.
- W restauracjach, kawiarniach i barach odmawiaj plastikowych słomek i naczyń jednorazowych z tworzyw sztucznych. Wybieraj sztućce wielorazowego użytku lub z materiałów naturalnych (otręby, drewno), które ulegają rozkładowi.
- Staraj się kupować produkty w opakowaniach szklanych z metalowymi nakrętkami, omijaj puszki aluminiowe i plastikowe pojemniczki, a nawet szklane słoiki z nakrętkami z tworzywa. Celem jest redukcja użycia plastiku w każdej możliwej postaci.
- O ile supermarket lub sklep nie oferuje lepszego rozwiązania, to noś ze sobą szmacianą torbę na zakupy, a także słoiczki na produkty do kupienia luzem, takie jak orzechy, nasiona, owoce czy nawet mięso. Nie każda ekspedientka będzie wiedziała, jak zważyć mięso i nanieść cenówkę, ale z czasem staniesz się ich ulubioną klientką / ulubionym klientem. Rozważ sklepy ekologiczne jako swoje stałe źródło produktów spożywczych. Są one dużo lepiej przygotowane na świadomego konsumenta.
- Dobrą opcją jest zawiadomienie znajomych, że stawiasz na prezenty typu „home-made”, czyli dobrą konfiturę z własnych owoców lub ogórki kiszone z przydomowego ogródka. Przywróćmy modę na słoiczkowe, babcine smakołyki z domowej piwniczki. Byle w słoiczkach, a nie w plastikowych pojemnikach! Ciekawym zwyczajem może też być obdarowywanie się nawzajem wyszukanymi opakowaniami szklanymi. Znajomemu, który specjalizuje się w nalewkach, możesz sprezentować ciekawe szklane butelki z zakrętką, a przyjaciółce kochającej swój ogród – artystyczne słoiczki. Posłużą jej do zapakowania kolejnej porcji konfitur z sezonowych owoców!
- Zaangażuj do zabawy dzieci. Nie kupuj plastikowych prezentów, a jeśli dzieci są małe, to warto sprezentować im zabawki z recyklingu lub z niemalowanego drewna. Dzieci są bardzo wdzięcznym uczniem nowej filozofii życia, jeśli pokażemy im, co dzieje się ze zwierzętami morskimi w otchłani plastiku. Warunek jest taki, że najpierw sami musimy się tym zainteresować. Nie liczmy na to, że któryś z 10 najpotężniejszych koncernów na świecie (skupiających znakomitą większość globalnego handlu) przyzna się do konsekwencji swoich nieetycznych praktyk produkcyjnych, a co za tym idzie – niszczenia środowiska naturalnego. Dziecku możesz zapakować owsiankę w słoiczek po musie malinowym z apetyczną etykietą. Nie tylko będzie smaczniejsza dzięki szklanej powierzchni, ale zrobi wrażenie na kolegach i koleżankach.
- Dokonując zakupu takich produktów, jak kasze, otręby, płatki, orzechy, mąki i przyprawy, możesz wybrać sklep w formacie „zero waste”, czyli bez opakowań jednostkowych. Zabierasz swój woreczek (albo z tkaniny, albo z papieru), butelkę szklaną czy słoiczek i udajesz się na zakupy z opcją na wagę. Nie zmieniając zbyt wiele w swoich nawykach, jednocześnie dokonujemy wielkiej zmiany wokół siebie.
- Stosując opakowania szklane, które jednak nie nadają się do ponownego użytku (buteleczki po lekach, opakowania, do których zepsuła się nakrętka), przed wyrzuceniem do kontenera z opisem „szkło” doprowadź słoik lub butelkę do stanu czystości, umyj od środka i od zewnątrz, pozbaw opakowanie nakrętki i wyrzuć do odpowiedniego zbiornika. Ucz przy okazji swoje dzieci, jak należy postępować zarówno z opakowaniami szklanymi, metalowymi, jak również plastikowymi. W Polsce nadal mycie opakowań przed recyklingiem postrzegane jest jako ekologiczne dziwactwo.
- Porzuć kupowanie soków w kartonikach, które nie dość, że zwiększają hałdy śmieci, to są gorszym rodzajem opakowania niż szklane butelki. To samo dotyczy mleka i kefirów. Lepiej wybrać produkty tych marek, które dbają o smak, zdrowie i ekologię w szerokim rozumieniu.
- Zabrzmi to może archaicznie, ale warto rozważyć rezygnację z zakupu odbiorników telewizyjnych na rzecz książek lub pism edukacyjnych, które zapewnią nam nie tylko wyselekcjonowaną wiedzę, ale zredukują ogromne ilości tworzywa sztucznego.
Załaduj swój słoik do skrzynki
Wystarczy niewielkie zaangażowanie w akcji, by odczuć dużą różnicę w liczbie zredukowanych (nie kupionych) plastikowych opakowań. Wymiana szklanych opakowań jest możliwa dzięki zdrowemu rozsądkowi – a ten tkwi w każdym z nas! Zapraszamy do udziału osoby, które chcą umyć i oddać słoiczki w dobre ręce; tych, którzy chcą przyjąć bezpłatnie słoiki na swoje przetwory; sklepy i kawiarnie, firmy i punkty usługowe, którym nie jest obojętne to, co się dzieje z nadpodażą tworzyw sztucznych. Proponujemy „powołać” do funkcji skrzynki po owocach lub mocne kartony zbiorcze, które z jednej strony przeznaczą przestrzeń do zagospodarowania, a z drugiej zakomunikują, że tutaj dzieje się coś dobrego.
Zgłaszajcie sklepy i punkty wymiany, którym udało się dołączyć do akcji, a nasza redakcja raz w tygodniu będzie dodawać nazwy i adresy miejsc na stronie internetowej, by inni mogli zlokalizować najbliższy punkt zbiórek i poboru opakowań.
Akcja ZBIERAMY SŁOIKI ma same dobre strony:
- stawiamy na producentów, którzy wybrali szkło do pakowania swoich produktów ponad plastik;
- unikamy generowania zbędnych ton śmieci, gdyż nie wyrzucamy bezużytecznego plastiku;
- wspólnie oszczędzamy pieniądze własne, cudze i zmniejszamy zanieczyszczenie środowiska, za co podziękują nam już nasze dzieci;
- nawiązujemy bliższe i bardziej świadome relacje z lokalną społecznością, gdyż łączy nas wspólny cel;
- czerpiemy satysfakcję z faktu, że udało nam się zachować rozsądek w konsumpcji i pośrednio uczymy nasze dzieci zasad gospodarowania tym, co mamy.
Nadmierne ilości słoików zgromadzone w punktach zbiórek należy przesłać do Muzeum Słoików Świata w Warszawie. Muzeum jest również zainteresowane przyjęciem rzadkich okazów i ciekawych egzemplarzy słoików, nie tylko z samego szkła. Podajemy kontakt: www.facebook.com/muzeumsloikowswiata.
Co dalej? Zero Waste!
Kolejnym krokiem jest stopniowe przestawianie się na zakupy hurtowe w sklepach pozbawionych jakichkolwiek opakowań, gdzie klienci przychodzą z własnymi siateczkami, woreczkami, słoiczkami i innymi zasobnikami, by jeszcze bardziej wpłynąć na redukcję zbędnych śmieci. Szukaj sklepów z opcją zakupów produktów luzem, na wagę, często nazwanych dla ułatwienia „zero waste”, czyli po polsku „zero odpadów”.
Już teraz możemy Państwa zapewnić, że udział w akcji i rozwój swoich nowych nawyków zakupowych to świetna zabawa, z której będziemy wszyscy czerpać dużo radości, korzyści i satysfakcji.
ZBIERAMY SŁOIKI to kampania społeczna zaproponowana przez Żanetę Geltz, założycielkę Stowarzyszenia HAPPY EVOLUTION Global Association, autorkę specjalistycznego magazynu HIPOALERGICZNI. Kampania ma na celu poruszenie czułej struny w każdym z nas – zwanej odpowiedzialnością konsumencką. Zwraca ona uwagę na walory zdrowotne i ekologiczne opakowań szklanych oraz na nierozsądny nadmiar produktów zapakowanych w plastik. Punkty zainteresowane zaistnieniem na stronie internetowej akcji oraz oznakowaniem swojej skrzynki służącej do wymiany opakowań znakiem akcji, proszone są o zamówienie egzemplarza magazynu HIPOALERGICZNI, wraz z którym nadawca prześle logo z hasłem kampanii dla ułatwienia komunikacji z lokalną społecznością (zamawiający nie ponosi kosztów wysyłki, a jedynie opłatę za magazyn 15 zł brutto, który – mamy nadzieję – stanie się początkiem nowej przygody) www.hipoalergiczni.pl/zbieramy-sloiki.
Organizacje, podmioty i media zainteresowane udziałem w akcji, prosimy o wiadomość: zaneta.geltz@hipoalergiczni.pl
Hashtagi
#zbieramysłoiki #jarrecycle #youchoose #jar #jaraddict #bulkshopping #noplastic #glasspacks #glassonly #handmade #recycle #reuse #upcycle #ecobeauty #ecology #lesstoxins #ecoeconomy #lesscosts #ourchoice #walletvote #wevotewithwallets #HappyEvolutionDOITYOURSELF #HappyEvolutionYOURMOVE #zanetageltz #hipoalergiczni #zerowaste
Zasady udziału w akcji dla Partnerów
Najważniejszym celem kampanii jest ponowne użycie pełnowartościowych szklanych opakowań i zapobieganie ich wyrzucaniu. Drugim równie ważnym celem jest redukcja kupowania jakiegokolwiek plastiku.
- Udział w kampanii nie pociąga za sobą żadnych opłat członkowskich, ani innych stałych kosztów.
- Wzięcie udziału oznacza jednorazowo:
• zorganizowanie skrzynki po owocach przeznaczonej na wymianę słoików
• zamówienie wydruku planszy [25zł] z opisem kampanii i oznakowanie skrzynki autoryzowanym hasłem: ZBIERAMY SŁOIKI [napisz: zaneta.geltz@hipoalergiczni.pl]
- Zakup chociaż JEDNEGO egzemplarza [15zł] lub więcej magazynów HIPOALERGICZNI do swojego punktu, celem poszerzania edukacji – w kiosku internetowym: www.multishop24.pl
- Przekazanie na w/w adres mailowy informacji o miejscu wymiany:
• nazwa placówki [nazwa firmy, rodzaj działalności, np „ABC” Kawiarnia ekologiczna] • adres pocztowy
• strona www
- Nadmiar słoików zgromadzony w punktach, przesłać należy do Muzeum Słoików Świata, z którym najlepiej bezpośrednio ustalić sposób przekazania zebranej kolekcji:
www.facebook.com/muzeumsloikowswiata podając dopisek: Akcja ZBIERAMY SŁOIKI
- Zachęcanie klientów, aby dokonywali zakupu produktów z wykorzystaniem szklanych opakowań, oraz produkcji przetworów w słoikach – własnych lub pobranych z akcyjnej skrzyni.