niedziela, 24 listopada 2024

zaczarowany swiat1W październiku 2016 do pierwszego tygodnia stycznia 2017 r. uczniowie klas trzecich i czwartych PSP 8 oraz klas pierwszych PG 4 odwiedzili Regionalne Centrum Nauki i Eksperymentu przy ul Dubois w Opolu.

 

„Słyszałem i zapomniałem,
widziałem i zapamiętałem,
zrobiłem i zrozumiałem.”
Konfucjusz

 

Zacytowana na wstępie myśl starożytnego chińskiego filozofa znajduje we współczesnej dydaktyce godne miejsce. Dzisiejsza szkoła stara się na wiele sposobów podążać za konfucjańską wskazówką. Nauczanie poprzez doświadczenie obejmuje coraz większą płaszczyznę szkolnej edukacji. Służą temu m. in. wycieczki dydaktyczne do takich miejsc, jak Centrum Nauki „Kopernik” w Warszawie, wrocławskie „Humanitarium” czy Centrum Nauki i Eksperymentu RCRE w Opolu, wspomagające i doskonalące pracę szkoły i nauczycieli.
W październiku 2016 do pierwszego tygodnia stycznia 2017 r. uczniowie klas trzecich i czwartych PSP 8 oraz klas pierwszych PG 4 odwiedzili Regionalne Centrum Nauki i Eksperymentu przy ul Dubois w Opolu, aby zamiast w salach macierzystej szkoły uczyć się w pracowniach eksperymentalnych „Zaczarowanego Świata”. Poznając poszczególne pracownie, odkrywali tajniki fascynującego świata nauki i techniki.
W uniwersalnym, multimedialnym laboratorium astronomicum prowadzący zajęcia prezentowali informacje z zakresu astronomii i kosmologii. Uczniowie dowiedzieli się, z czego składa się białe światło i poznali różne jego źródła. Analizowali budowę układu słonecznego, obserwowali przez lunetę Słońce. W pracowni elektromagneticum sprawdzali działanie magnesów, wytwarzali ładunki elektryczne, obserwowali oddziaływanie pola magnetycznego. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się lewitujące magnesy. W roboticum animatorzy uczyli podstaw programowania ruchu robotów i zapoznawali z ich działaniem. Każdy uczeń mógł spróbować swoich sił w sterowaniu i przejechać się dziwnym pojazdem – robotem o imieniu Stefan. Bardzo ciekawe „lekcje” odbywały się w humanicum, pracowni poświęconej budowie i funkcjonowaniu ciała człowieka. Dzieci miały okazję przeprowadzić interesujące obserwacje mikroskopowe, obejrzeć model ludzkiej czaszki i mózgu oraz poznać wzajemne zależności pomiędzy poszczególnymi układami wewnętrznymi organizmu. Uczestniczyły w praktycznych ćwiczeniach związanych ze zmysłami człowieka, m. in. mieszaniem barw, rozpoznawaniem zapachów, wyjaśnianiem mechanizmu tworzenia animacji. Uczestnikom zajęć najbardziej podobało się w instrumentarium, gdzie relaksowali się przy dźwiękach typowych i nietypowych instrumentów. Obejrzeli tradycyjne instrumenty akustyczne, jak również zaawansowane technologicznie instrumenty elektroniczne oraz tablety z oprogramowaniem muzycznym. Próbowali swoich sił w improwizacji muzycznej, zagrali w orkiestrze na bumbum rurkach, tworząc prosty akompaniament.
Zakończyły się niecodzienne zajęcia prowadzone przez doświadczonych instruktorów, którzy z pasją pomagali poznawać fascynujący świat nauki i techniki. Pozostały jednak niezapomniane wrażenia i zdobyta wiedza. Wszyscy uczniowie, zarówno czwartoklasiści jak i gimnazjaliści, zgodnie stwierdzili, że bardzo wiele się nauczyli, nie odczuwając zmęczenia, jakie zwykle towarzyszy im po zakończeniu lekcji w szkole.

 

zaczarowany swiat


A oto wypowiedzi uczniów:
"To były jedne z lepszych zajęć przyrodniczych-mogliśmy eksperymentować, doświadczać, próbować. I to było w tych zajęciach najfajniejsze" - oceniła Julka ?"Najbardziej podobały mi się zajęcia z prądem, podczas których?mogliśmy razem wytworzyć iskrę. To było coś niesamowitego" - dopowiedział Bartek ?"Podobały mi się te lekcje. Wiele się z nich nauczyłam, dowiedziałam się o kilku nowych ciekawostkach naukowych. Poznałam nowe wynalazki i doświadczenia, które sama mogłam przeprowadzić (oczywiście przy pomocy nauczyciela). Naprawdę zajęcia te przyniosły mi i moim koleżankom i kolegom dużo korzyści. Poza tym to była super zabawa!"- stwierdziła Julka. "Dla mnie najlepsze były zajęcia muzyczne. Oprócz tradycyjnych instrumentów, na których mogliśmy zagrać, były tablety podłączone do instrumentów. Dzięki różnym aplikacjom sami tworzyliśmy muzykę. I to było najlepsze doświadczenie. Czuliśmy się jak kompozytorzy" – powiedziała Hania.
Uczniowie zapewnili, że chętnie wzięliby udział w kolejnych spotkaniach z nauką i eksperymentem. Potwierdza to zasadę, że najlepiej uczyć przez doświadczenie i zabawę. Wiele lat temu sformułował ją amerykański fizjoterapeuta Glenn Doman: „Zabawa jest nauką, a nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki.”


Teresa Medyńska-Aporowicz


Przez ponad 3 miesiące, niemal każdego dnia do RCRE w Opolu przyjeżdżały autokary pełne ciekawych świata i ludzi uczniów z klas trzecich, czwartych szkół podstawowych - PSP nr1, PSP nr 3, PSP nr 5, PSP nr 6, PSP nr 8 oraz klas pierwszych gimnazjalistów z PG nr 1, PG nr 2, PG nr 3 i PG nr 4. Łącznie prawie 900 uczniów i ich opiekunów nieodpłatnie uczestniczyło w 5-godzinnych zajęciach edukacyjnych w pracowniach eksperymentalno-doświadczalnych dzięki podpisanej umowie pomiędzy Regionalnym Zespołem Placówek Wsparcia Edukacji, a Gminą Brzeg, która je dla swoich uczniów sfinansowała.

 

Nowiny na pasku