Finansowanie szpitali powiatowych przez NFZ. Na wstępie zaznaczyć należy, że Fundusz nie finansuje zasobów danego szpitala w postaci bazy łóżkowej i zatrudnionego personelu – zmiana sposobu finasowania nastąpiła wraz z wprowadzeniem systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Podstawę finasowania stanowią zrealizowane świadczenia medyczne. Dlatego nie można porównywać finasowania poszczególnych szpitali w sposób przedstawiony przez Starostę Brzeskiego z uwagi na realizowanie przez szpitale odmiennych zakresów świadczeń.
Odnosząc się do danych przedstawionych przez Starostę Brzeskiego podkreślenia wymaga fakt, iż podane wartości kontraktów, liczby oddziałów i łóżek nie odnoszą się ściśle do leczenia szpitalnego, ale innych rodzajów świadczeń takich jak: ratownictwo medyczne, programy lekowe, podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, podawanych wybiórczo dla poszczególnych świadczeniodawców.
Szczegółowe wartości i liczby przedstawia poniższe zestawienie.
Jako jaskrawy przykład manipulacji danymi to między innymi włączenie do lecznictwa szpitalnego w przypadku ZOZ w Strzelcach Op. ratownictwa medycznego w wartości ponad 7 mln zł. Są to środki z dotacji celowej przekazywanej przez wojewodę na finasowanie zespołów ratownictwa medycznego – nie są to środki OOW NFZ - więc nie można ich uwzględniać w porównaniu poziomu finasowania szpitali. Ponadto należy zauważyć, że włączono również do lecznictwa szpitalnego wartość leków dedykowanych na leczenie jednego pacjenta z chorobą ultrarzadką – bardzo drogi lek - w wartości ponad 2 mln zł.
W przypadku ZOZ Kędzierzyn-Koźle takie zakresy świadczeń jak: choroby płuc, geriatria, dermatologia, urologia, okulistyka oraz neurologia w tym leczenie udarów mózgu stanowią zabezpieczenie dla innych powiatów województwa opolskiego na obszarze których nie są realizowane, w tym również dla powiatu brzeskiego.
Ponadto zauważyć należy, że oddział ginekologii i położnictwa oraz neonatologii zarówno ZOZ w Strzelcach Opolskich jak i w Kędzierzynie-Koźlu funkcjonują w randze II poziomu referencyjnego, na których realizowane są bardziej kosztowne procedury medyczne ponieważ są tam przyjmowani pacjenci z poważniejszymi schorzeniami.
Problemem Brzeskiego Centrum Medycznego nie jest zbyt niski kontrakt z Narodowym Funduszu Zdrowia, ale powtarzające się od wielu lat milionowe niewykonania kontraktów. Tylko w bieżącym roku od stycznia do sierpnia niewykonanie wynosi blisko 1 mln zł, dotyczy to neonatologii, ginekologii i położnictwa (zakresy nielimitowane) oraz chirurgii ogólnej.
Przyczyną takiego zjawiska jest migrowanie pacjentów do innych szpitali województwa opolskiego i poza województwo. Dobitnym tego przykładem jest fakt, że na przestrzeni siedmiu miesięcy br. ponad 1/3 położnic z powiatu brzeskiego urodziła dzieci w innych szpitalach, najwięcej w sąsiednim szpitalu w Oławie (w okresie I-VII 2015 odbyło się 166 porodów w BCM, natomiast 68 pacjentek z powiatu brzeskiego urodziło w Oławie).
Należy zauważyć również, że pojawiały się negatywne opinie instytucji zewnętrznych oceniających pracę szpitala. W oparciu o opinię SANEPID zamknięto salę cięć cesarskich oraz zgłoszono przerwę w udzielaniu świadczeń w oddziałach neonatologicznym i otolaryngologicznym w okresie od 22.07.2013 do 11.08.2013. W zeszłym roku pojawiła się negatywna opinia Konsultanta Wojewódzkiego w dziedzinie ortopedii i traumatologii, co do realizacji zabiegów związanych z endoprotezoplastyką w trybie planowym.
To wszystko wskazuje, że rozwiązania problemów BCM należy poszukiwać wewnątrz tego szpitala tak, aby pacjenci nie uciekali do sąsiednich szpitali, a nie w zbyt niskim finansowaniu z NFZ.