Brzeg potrzebuje drugiej przeprawy mostowej przez Odrę. Z inicjatywy Burmistrza Brzegu Jerzego Wrębiaka 2 lipca 2015 w brzeskim ratuszu odbyło się spotkanie opolskich i dolnośląskich samorządowców z przedstawicielami samorządowych i rządowych władz województwa opolskiego poświęcone potrzebie zbudowania nowej przeprawy mostowej przez Odrę.
Takie rozwiązanie służyłoby kilku gminom zlokalizowanym w pobliżu Odry, a szczególnie odciążyłoby ruch drogowy w Brzegu i Oławie.
O konieczności powstania nowej przeprawy mostowej wiadomo co najmniej od lat 70. minionego stulecia. Dotychczas jednak poza deklaracjami władz rządowych, nie podjęto żadnych działań zmierzających do przygotowania koncepcji, a następnie projektu przedsięwzięcia. Wiadomo również, że takie rozwiązanie drogowe zostałoby zlokalizowane na pograniczu Opolszczyzny i Dolnego Śląska i stanowiłoby odciążenie dla zatłoczonego ruchem tranzytowym Brzegu i Oławy.
Dlatego też Burmistrz Brzegu rozpoczął działania zmierzające do ponownego zainteresowania problemem władz samorządowych i rządowych w regionie, a także parlamentarzystów. Ich pośrednictwo miałoby umożliwić w przyszłości potencjalną realizację inwestycji.
W spotkaniu zorganizowanym przez Burmistrza Brzegu, oprócz przedstawicieli Urzędu Miasta w Brzegu, udział wzięli przedstawiciel Wojewody Opolskiego, przedstawiciele opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, radny sejmiku wojewódzkiego, przedstawiciele JST Brzegu, Skarbimierza, Lubszy i Oławy, radni miejscy Brzegu oraz przedstawiciel Ruchu Rozwoju Regionalnego z Nysy.
W trakcie spotkania omówione zostały wnioski dotyczące budowy obwodnicy Brzegu w kierunku północ-południe, które wynikają z opracowanego studium techniczno-ekonomicznego systemu komunikacyjnego miasta Brzegu do roku 2035. Pokrótce przedstawiono także działania władz Gminy Brzeg w sprawie wpisania budowy alternatywnej przeprawy mostowej do Krajowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023.
O swoich doświadczeniach związanych z działaniami na rzecz budowy obwodnic Nysy i Niemodlina opowiedział Antoni Hasenbeck, który był szefem Regionalnego Komitetu ds. Obwodnic Nysy i Niemodlina.