Na terenie całego kraju trwa kampania promująca nowy produkt turystyczny pn. "Południowo-zachodni Szlak Cysterski", który jest efektem współpracy czterech partnerskich województw: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego i małopolskiego.
Bilbordy, reklamy na stacjach benzynowych, strona internetowa w trzech językach, aplikacja na telefon i wiele innych form promocji - na terenie całego kraju trwa kampania promująca nowy produkt turystyczny pn. "Południowo-zachodni Szlak Cysterski". Jego realizacja jest możliwa m.in. dzięki środkom unijnym, pochodzącym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Według założeń cały projekt, który nazwany jest tak samo jak nowo otwarty szlak - "Południowo-zachodni Szlak Cysterski", ma przede wszystkim podnieść atrakcyjność turystyczną kraju i czterech partnerskich województw: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego i małopolskiego. Ma także przyczynić się do promocji w kraju i zagranicą cysterskiego dziedzictwa kulturowego, związanego z Polską.
- Chcieliśmy wspólnymi siłami stworzyć unikatowy, ponadregionalny produkt turystyczny, który pozwoli nam promować spuściznę zakonu cysterskiego, a jednocześnie przyciągnie turystów - mówi Wojciech Biliński, dyrektor Wydziału Turystyki z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Dzięki tej inicjatywie udało się spoić w jeden szlak obiekty cysterskie i pocysterskie, wśród których można znaleźć zabytki architektoniczne najwyższej klasy.
Projektowi towarzyszy szereg akcji promocyjnych, których zadaniem jest przyciągnięcie turystów do odwiedzania zabytków znajdujących się na terenie nowo otwartego szlaku. W minioną sobotę na terenie historycznego kompleksu pocysterskiego w Krzeszowie odbył się piknik inauguracyjny, w którym uczestniczyli m.in. okoliczni mieszkańcy, przedstawiciele władz samorządowych, kleru i organizacji turystycznych. Na terenie całego kraju zawisły bilbordy reklamowe, a w na stacjach benzynowych pojawiły się "cysterskie" reklamy przy dystrybutorach z paliwem.
- Na terenie wszystkich czterech województw kończą się prace budowlane, związane z poszerzeniem infrastruktury turystycznej wokół historycznych obiektów. Dzięki temu powstają nowe parkingi, sanitariaty i Punkty Informacji Turystycznej - informuje Wojciech Biliński.
W ramach projektu trwają prace związane ze spójnym oznakowaniem drogowym trasy oraz wszystkich cysterskich i pocysterskich obiektów. Powstaje także interaktywna baza historycznych budowli, uzupełniona o informacje dotyczące ruchu turystycznego. W najbliższym czasie cały szlak zostanie wyposażony w nowoczesny system infokiosków, umożliwiających dostęp do informacji dla turystów przez 24h na dobę. Internauci, w tym również obcojęzyczni, niebawem będą mogli skorzystać ze strony internetowej "Południowo-zachodniego Szlaku Cysterskiego", która będzie dostępna w trzech językach.
Koszt projektu spajającego historyczne obiekty w jeden szlak wynosi ponad 35 mln zł, z czego 85% pokrywają fundusze unijne. Dofinansowanie pochodzi z Działania 6.4 "Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Łącznie w partnerstwie czterech województw uczestniczy 20 podmiotów w tym: 16 jednostek samorządu terytorialnego i 4 Regionalne Organizacje Turystyczne. Liderem projektu jest Samorząd Województwa Dolnośląskiego.
Anna Knowska