niedziela, 24 listopada 2024
l.geringerBrytyjski dziennik „The Guardian" przeprowadził w marcu sondaż* wśród 5 narodów Europy: Niemców, Brytyjczyków, Francuzów, Hiszpanów i Polaków. 5000 respondentów z każdego z krajów miało określić najmocniejsze strony własnego narodu w porównaniu z pozostałymi.



Pytano, która z nacji ma:


- najlepszą narodową kuchnię

- najlepszych kierowców

- jest najsympatyczniejsza

- najbardziej atrakcyjna

- ma „najmocniejszą" głowę...

Okazało się, że zdaniem 87% Hiszpanów - ich kuchnia jest najlepsza, ponadto 66% z nich uznało, że to właśnie Hiszpanie są najsympatyczniejsi.

Niemcy jakoś nie przechwalali się zanadto swoimi przymiotami, najwyższy wynik w swoich ocenach osiągnęli, jako dobrzy kierowcy - zdaniem 34% pytanych, ponadto aż 50% z nich najbardziej smakuje narodowa kuchnia.

Francuzi także wysoko cenią swoje zdolności kulinarne, co przyznało 80% badanych w tym kraju, ale sami ocenili siebie jako mało sympatycznych i najgorszych kierowców.

Brytyjczycy wyróżnili się najsłabszą głową do drinków - 35% badanych, za to mają niezłych kierowców - zdaniem 29%.

70% Polaków uważa, że nasza kuchnia jest najlepsza, 57% twierdzi, że jesteśmy najbardziej atrakcyjni, no i bezapelacyjnie wygraliśmy eurokonkurs na najsilniejszą głowę - 61%. Ponadto zdaniem 35% pytanych, jesteśmy też całkiem sympatyczni, ale za to jako kierowcy - najgorsi tuż po Francuzach (19%).

Wyniki raportu należy traktować oczywiście z przymrużeniem oka, chociaż ciekawą sprawą jest porównanie jak my - Polacy - oceniamy samych siebie z tym, jak widzą nas inni.
Przez wiele lat wizerunek Polaka nie należał do najciekawszych. Odzwierciedleniem tego były choćby trudnostrawne Polish jokes. Na szczęście, od czasu przystąpienia Polski do UE, zmianie ulega też nasz image u innych. Wiąże się to bezpośrednio z możliwością nieskrępowanego podróżowania, wzajemnego przenikania różnych kultur. Dzięki temu nasz kraj jest coraz lepiej oceniany, a sami Polacy zaczynają być postrzegani przez inne narody jako ludzie pracowici, dobrze wykształceni, przedsiębiorczy i coraz bardziej otwarci. Barierą w kontaktach ciągle jest brak znajomości języków obcych, według badań CBOS - 54% Polaków zna tylko język ojczysty. Jednakże w grupie wiekowej od 18 do 24 roku życia aż 74% posługuje się językiem obcym*. Ponadto młodzi Polacy, wykazują się większą otwartością w stosunku do innych kultur, mają pozytywny stosunek do świata, charakteryzują się większą tolerancją, odwagą, chęcią zdobywania wiedzy i podnoszenia swoich kwalifikacji.

W najbliższym czasie czekają nas dwa ważne wydarzenia, które mogą przyczynić się do promocji naszego kraju i nas samych na arenie międzynarodowej: Polska Prezydencja w Radzie UE i Euro 2012. Zastanówmy się więc, jaki obraz Polski i Polaków chcemy pokazać światu?
Ostatnie „obrazki" z wojny polsko-polskiej na pewno nie pomagają nam w utrwalaniu pozytywnego wizerunku naszego kraju. A przecież „najpiękniejsi, z dobrą kuchnią i całkiem sympatyczni" możemy pokazać Europie, że Polak „mocny w głowie" - to mądry, i to przed szkodą...

Z pozdrowieniami z Parlamentu Europejskiego,

Lidia Geringer de Oedenberg

kartka_wielkanocna_2011


PS. Dla dociekliwych sondaż* w oryginale:
http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2011/mar/30/guardian-europe-poll-best-looking-drinking

oraz  do postudiowania ciekawe statystyki **

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_111_09.PDF

Nowiny na pasku