Stała się długo zapowiadana zmiana na polskiej kolei. 18 września w swój inauguracyjny kurs z Krakowa do Warszawy wyjechał nowy pociąg czeskiego przewoźnika RegioJet
Połączenie to jest realizowane w ramach otwartego dostępu do torów i jest całkowicie komercyjne, co powoduje, że PKP Intercity traci monopol pasażerskich przewozów kolejowych w ruchu dalekobieżnym.
Nowy przewoźnik oferuje podróż wygodnymi wagonami w czterech klasach: biznes (odpowiednik pierwszej klasy) z przedziałami czteroosobowymi oraz skórzanymi fotelami, Relax, Standard oraz Low Cost. W trzech z nich zapewnia bezpłatnie kawę (cappuccino lub latte bez ograniczeń), w każdej wodę, dostęp do Internetu, systemu rozrywki pokładowej oraz catering.
Bardzo dobre wrażenie robią za to niedawno zmodernizowane wagony klasy Relax oraz wagony klasy Standard, wyposażone w system rozrywki pokładowej. Klasa Standard składa się z wagonów z sześcioosobowymi przedziałami wyposażonymi w fotele wykończone materiałem oraz posiadające większą przestrzeń na nogi.
Klasa Low Cost składa się ze standarddowych, bezprzedziałowych wagonów drugiej klasy, znanych z pociągów Inter City. Podczas podróży mimo braku wagonu restauracyjnego pasażerom oferowany jest posiłek. Ciepłe posiłki są oferowane w przystępnych cenach.
Bilety w cenie od 39 zł można kupić na stronie przewoźnika.
Fot. Bartosz Karwacki
W planach przewoźnika jest szybka rozbudowa siatki połączeń. W nowym rozkładzie jazdy pojawi się sześć par pociągów między Warszawą a Krakowem, kursy łączące stolicę z Poznaniem i Gdynią, a także połączenie do Pragi. Pełną gotowość operacyjną i docelowy standard usług RegioJet chce osiągnąć do marca 2026 roku.
Firma, należąca do Radima Jančury, działa na rynku od ponad dwóch dekad i obsługuje zarówno transport kolejowy, jak i autobusowy. W 2024 roku z usług przewoźnika skorzystało łącznie 13 milionów pasażerów. Wejście na polski rynek kolejowy ma wzmocnić konkurencję z PKP Intercity i zapewnić podróżnym większy wybór w zakresie komfortu i cen.