Nowy Rok to czas, kiedy wielu z nas decyduje się na wprowadzenie zdrowszych nawyków.
Pięć zasad stałego włączania warzyw do diety
1. Różnorodność to podstawa
Nie ograniczaj się tylko do jednego czy dwóch ulubionych warzyw. Bogactwo wyboru przynosi różnorodne korzyści zdrowotne oraz pozwala na uniknięcie nudy w jadłospisie. Staraj się, aby na Twoim talerzu znalazły się warzywa w różnych kolorach - każdy z nich reprezentuje inne składniki odżywcze.
2. Świeżość i sezonowość
Kupuj warzywa świeże i sezonowe. Są nie tylko bogatsze w składniki odżywcze, ale także smaczniejsze. Co więcej, wspierasz lokalnych producentów i przyczyniasz się do ochrony środowiska poprzez ograniczenie transportu długodystansowego.
3. Warzywa w każdym posiłku
Warzywa nie powinny pojawiać się tylko na obiad. Wprowadź je jako stały element śniadań (np. w postaci smoothie), przekąsek (świeże warzywa z hummusem), a nawet deserów (słodkie warzywne ciasta czy musy).
4. Przygotowanie to klucz
Nie wszystkie warzywa są równie wartościowe surowe, jak po obróbce termicznej. Niektóre z nich, jak pomidory, uwalniają więcej likopenu po podgrzaniu. Inne, jak brokuły, są najzdrowsze na surowo lub lekko blanszowane. Znajdź balans i różnorodność w sposobach przygotowania.
5. Smak to nie wszystko
Choć smak jest ważny, nie zapominaj o właściwościach zdrowotnych. Warzywa mogą być doskonale doprawione ziołami i przyprawami, które nie tylko podnoszą walory smakowe, ale także wzmacniają ich działanie prozdrowotne.
Zmiana nawyków żywieniowych nie musi być trudna ani pracochłonna. Wprowadzenie warzyw do codziennej diety jest jednym z najlepszych postanowień noworocznych, które możesz podjąć dla swojego zdrowia. Pamiętaj, że stałe włączenie warzyw do jadłospisu to nie tylko kwestia woli, ale także świadomego planowania i przygotowania. Niech warzywa staną się Twoim sprzymierzeńcem w drodze do zdrowia i dobrego samopoczucia przez cały rok.
Moc Polskich Warzyw
Moc Polskich Warzyw to kampania, która powstała z inicjatywy Zrzeszenia Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej. Obok ZPPRP, które koordynuje program, udział w projekcie biorą również: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami, Stowarzyszenie Malinowy Król, Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych oraz Stowarzyszenie Czosnek Galicyjski. Kampania jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
W maju 2023 r. zainaugurowano już czwartą z kolei odsłonę kampanii, która z roku na rok przybiera na sile dzięki stosowaniu innowacyjnych metod i docieraniu do coraz większego grona konsumentów.
Źródło informacji: Brandmates