Nowa era mody nadchodzi, a wraz z nią nadzieja na większą otwartość. W dobie coraz większej świadomości społecznej zauważamy istotne zmiany w tej branży. Co możemy zaobserwować i czego możemy oczekiwać w kontekście różnorodności, równości i inkluzywności?
W ostatnich latach zwiększyła się uwaga poświęcana tematyce różnorodności, równości i integracji (eng. diversity, equity and inclusion - DEI) w branży mody. Raport został oficjalnie zaprezentowany podczas konferencji Business Fashion Environment Summit (BFES) w Warszawie.
Strategia to tylko pierwszy krok
Wiodące marki publikują ambitne strategie DEI i wyznaczają cele do osiągnięcia. Przykłady takich firm jak Hugo Boss, H&M, Tommy Hilfiger czy Lululemon, pokazują, że rośnie świadomość wśród głównych modowych graczy dotycząca potrzeby wprowadzania inicjatyw promujących równości i inkluzywności zarówno wewnątrz organizacji, jak i wobec konsumentów.
“Nie ulega wątpliwości, że sektor mody przechodzi znaczącą zmianę. Już 9 na 10 badanych firm opracowało strategię DEI, a dwie trzecie wyznaczyło cele na 2023 rok, jednakże jest to długotrwały proces. W praktyce mniej niż 40 proc. firm z branży ma zróżnicowany pod względem płci zarząd, a tylko 50 proc. oferuje ubrania dla różnych typów sylwetek. Ponadto, dwie trzecie firm oferuje inkluzywną rozmiarówkę, ale 62 proc. osób dokonujących zakupów ma problem ze znalezieniem ubrań, w których ich sylwetka wyglądałaby korzystnie” - zauważa Oktawian Zając, Managing Director & Senior Partner, Head of BCG Warsaw Office w Boston Consulting Group.
Firmy nie odpowiadają również na prawdziwe zapotrzebowanie konsumentów - mimo że typowy rozmiar europejski to 44, jedynie 20 proc. ubrań jest dostosowanych do tego rozmiaru. Pomimo postępów, pełna różnorodność nadal stanowi wyzwanie zarówno dla firm, pracowników, jak i klientów.
DEI kluczem do innowacji
Wprowadzenie większej inkluzywności do branży mody może przynieść firmom nie tylko korzyści wewnętrzne, takie jak wzrost innowacyjności, ale również przewagę konkurencyjną na rynku, obejmującą komercyjny sukces kolekcji. Dodatkowo, w inkluzywnych firmach można zauważyć dużo wyższy wskaźnik zaangażowania i chęci pozostania w nich także pracowników, którzy nie reprezentują żadnej mniejszości.
“Inkluzywność to nie tylko kwestia moralna - różnorodność napędza innowacje, a poczucie integracji i psychologicznego bezpieczeństwa zwiększa satysfakcję pracowników nawet o 50 proc., redukując wskaźnik rotacji pracowników o prawie jedną trzecią i zwiększając przychody z innowacji nawet o 19 punktów procentowych” - dodaje Oktawian Zając.
AI wkracza do branży mody
Przedsiębiorstwa, które osiągają największy sukces, stawiają na gromadzenie danych i wykorzystywanie technik analizy danych w celu lepszego zrozumienia różnorodności w swojej organizacji oraz monitorowania postępów. Jak pokazuje badanie BCG:
“Jesteśmy świadkami rozwoju w kierunku szerszego, bardziej inkluzywnego przedstawienia piękna. Ta ewolucja nie jest jedynie trendem. Jest ona napędzana głęboko zakorzenionymi zmianami kulturowymi i wołaniem nowego pokolenia o prawdziwą reprezentację. Vogue Polska zawsze wierzył, że moda jako potężne medium kształtujące normy społeczne, ma do spełnienia ważną rolę. To niezwykle ważne, że pojęcia takie jak: różnorodność, równość i integracja - znane jako DEI - przechodzą od modnych haseł do integralnej części strategii organizacyjnych” - podsumowuje Kasia Jordan-Kulczyk, wydawczyni Vogue Polska.
Raport "Beyond Boundaries: Diversity and AI in Fashion" przygotowany przez Boston Consulting Group i Vogue Polska zawiera konkretne rekomendacje dla firm modowych, które chcą promować większą inkluzywność i różnorodność zarówno wewnętrznie, jak i w kontaktach z klientami. Moda wkracza w nową rzeczywistość, w której ludzie są na pierwszym planie, otwierając drzwi dla transformacji w całej branży.
Raport jest dostępny pod linkiem: https://www.vogue.pl/a/report-vogue-polska-x-bcg-edition-2023-beyond-boundaries-diversity-ai-in-fashion
Raporty z poprzednich edycji
Raport „Sustainability & Metaverse in Fashion: Opportunity or Threat” z 2022 roku: Sustainability & Metaverse in Fashion: Opportunity or Threat
Raport „Consumers’ Adaptation to Sustainability in Fashion” z 2021 roku: Consumers’ Adaptation to Sustainability in Fashion
Źródło informacji: BCG