poniedziałek, 25 listopada 2024

pilot tvPolsat, TVN, TVP 1, TVP 2, TVN Siedem znalazłyby się na pierwszych pięciu miejscach pilota, gdyby decydowali o tym polscy widzowie – wynika z „Projektu Cyfrowizja VII”, cyklicznego badania agencji Wavemaker.

 

 

 

Projekt ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji, nad którym prace trwają w Sejmie, gwarantuje kanałom Telewizji Polskiej pierwsze pięć miejsc na pilocie tv. Zasada must carry/must offer przestanie natomiast obejmować TVN, Polsat, TV 4 i TV Puls.

 

Widzowie w badaniu „Projekt Cyfrowizja VII” wybierali swoje TOP 5 stacji z listy dostępnych w Polsce kanałów naziemnych. Pierwsza pozycja przypadłaby Polsatowi (43 proc. badanych chciałaby tej stacji w pierwszej piątce na pilocie), a druga TVN (40 proc.). Obie stacje mają istotną przewagę nad TVP 1 (22 proc.), TVP 2 (21 proc.) i TVN Siedem (20 proc.).

 

Jak zwraca uwagę Wavemaker, widzowie nie odnoszą się z entuzjazmem do pomysłu odgórnego przypisywania miejsc na pilotach kanałom publicznego nadawcy. Raczej pozytywnie lub bardzo pozytywnie ocenia go tylko 23 proc. badanych. Prawie połowa (48 proc.) sceptycznie traktuje tę koncepcję.

 

Kupowanie dostępu do pojedynczych stacji telewizyjnych

 

Przepisy procedowanej ustawy przewidują także, że operatorzy płatnej telewizji będą musieli oferować odbiorcom też możliwość zakupu pojedynczych kanałów, a nie jak teraz tylko pakietów z wybranymi przez operatora stacjami.

 

W porównaniu z poprzednim badaniem Wavemaker z 2021 roku, widzowie przychylniej odnieśli się do tego pomysłu. Średnio 52 proc. badanych (w tym 57 proc. klientów operatorów i 40 proc. widzów naziemnych) byłaby zainteresowana modelem à la carte, co oznacza wzrost z 47 proc. w poprzedniej fali.

 

Badani w modelu à la carte wybraliby najchętniej stacje premium HBO (39 proc.) i Canal+ (31 proc.), dalej są: National Geographic (28 proc.), Eurosport (25 proc.) i Discovery Channel (22 proc.).

 

Badanie „Projekt Cyfrowizja VII” agencja Wavemaker realizowała na przełomie lutego i marca 2023 roku metodą CAWI na grupie 1,5 tys. telewidzów powyżej 16. roku życia, z dostępem do internetu.

 

SPM

 

 

 

 

Nowiny na pasku