piątek, 29 marca 2024

Stena Scandica StenaLineStena Line wprowadzi dwa nowoczesne promy na linię Gdynia-Karlskrona. Wejdą na linię pomiędzy Polską i Szwecją w 2022 r. Stena Line kontynuuje rozwój swoich połączeń na Morzu Bałtyckim i zwiększa przepustowość zarówno pasażerską jak i frachtową na kilku liniach.

 

 

 

 

W 2022 roku operator planuje wprowadzić dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów na linię Gdynia-Karlskrona. Dla klientów frachtowych Stena Line oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30%, a dla pasażerów – nową jakość podróżowania.

 

Duże i nowoczesne promy

 

Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe, co oznacza wzrost pojemności przewozowej na linii o aż 30% i nowe wrażenia z podróży dla pasażerów.

 

Armator planuje wprowadzić dwa nowe promy Stena Scandica i Stena Baltica na trasę Gdynia- Karlskrona latem i późną jesienią 2022 roku. Podczas przebudowy w zeszłym roku oba promy zostały przedłużone o 36-metrową sekcję środkową, dzięki czemu zyskały 30 procent dodatkowej ładowności i łącznie 88 nowych kabin na pokładzie. Statki zostały również zmodyfikowane pod kątem wydajnego załadunku i rozładunku, dzięki czemu można skrócić czas ich postojów w porcie. Wnętrze zostało wykończone zgodnie z nowoczesnym, jasnym, skandynawskim wzornictwem typowym dla Stena Line, który ma zapewnić pasażerom nową jakość podróży.

 

Strategia zrównoważonego rozwoju Stena Line jest wyraźnie zaznaczona – oba promy są wyposażone w technologie mające na celu zwiększenie wydajności paliwowej oraz w nowe systemy oczyszczania wody balastowej. Większy tonaż oznacza również niższe emisje w przeliczeniu na transportowaną jednostkę.

 

Inwestycje w portach

 

Rozwinięcie zdolności przewozowych połączenia wiąże się również z inwestycjami w infrastrukturę dwóch portów w Gdyni i w Karlskronie. W Porcie Gdynia właśnie zakończono budowę nowego terminala promowego, który dysponuje nabrzeżem o długości 240 m, dzięki czemu wprowadzenie nowych większych statków stało się możliwe. Stena Line planuje pierwsze wypłynięcie z nowego terminala już 1 stycznia 2022.

 

Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminala w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, min. modernizację rampy załadunkowej.

 

– Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30% więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate, czy idee „zielonego portu”, a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza. – mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

 

Ciągły wzrost

 

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60%. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie.

 

– Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego. – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

 

Informacje o promach

 

Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

 

• nazwa: Stena Scandica i Stena Baltica
• budowa: 2005 r. w stoczni Cantiere Navale Visentini, Włochy
• przebudowa: 2020/2021 w stoczni Sedef w Tuzli, Turcja
• długość: 222 metry
• pojemność pasażerska: 970 osób
• zdolność przewozowa: 2875 metrów ładunkowych + oddzielny pokład dla samochodów osobowych
• liczba kabin: 202 kabiny, w tym 88 całkiem nowych oraz kabiny rodzinne i kabiny dla osób podróżujących ze zwierzętami
• restauracja i bar z widokiem na morze oraz kafeteria
• przestrzenie publiczne z wygodnymi fotelami i ekranami telewizyjnymi
• zewnętrzny pokład słoneczny, gdzie można podziwiać widok i doświadczyć świeżego morskiego powietrza
• cyfrowe ekrany informacyjne
• Wi-Fi dostępne we wszystkich miejscach publicznych
• sklep o powierzchni 120 m2 z szerokim asortymentem perfum, słodyczy, alkoholi.

 

W ramach rozwoju działalności na Morzu Bałtyckim Stena Line ogłasza teraz również, że planuje wprowadzić dwa nowo wybudowane statki na linię między Nynäshamn i Ventspils w 2022 roku.

 

 

ttg dziennik turystyczny 240

 

 

 

 

turystyka na pasku