W miarę jak państwa na całym świecie łagodzą ograniczenia związane z podróżowaniem, coraz więcej osób zaczyna planować długo wyczekiwane letnie wakacje.
Jednak na konsumentów korzystających z rezerwacji online czyhają pułapki zastawiane przez hakerów.
Po miesiącach obowiązania ścisłego dystansu społecznego i ograniczeń pandemicznych ludzie potrzebują relaksu w nadmorskiej wilii bądź domku nad malowniczym jeziorem. Wiele osób poszukuje wakacyjnych ofert w Internecie, gdzie można trafić na oszukańcze serwisy używające nazw znanych firm i biur podróży. Obok opisów bardzo często pojawiają się prawdziwe zdjęcia skradzione z oficjalnych stron internetowych. Wstępna lektura fałszywej witryny lub platformy początkowo nie wzbudza żadnych podejrzeń u klienta. Jednak bardziej rozważnych internautów powinny zastanowić niskie ceny za wypoczynek w popularnych miejscach, cieszących się dużym zainteresowaniem wśród turystów.
– Rezerwując letnie wakacje należy uważać na fałszywe e-maile, telefony, nieprawdziwe strony internetowe i posty w mediach społecznościowych reklamujące oferty specjalne i wyszukiwarki – przestrzega Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora Bitdefender w Polsce.
Znaki ostrzegawcze o fałszywych rezerwacjach i ofertach wakacyjnych
Oszuści dysponują szerokim arsenałem środków pozwalających wprowadzić w błąd internautów poszukujących ofert wakacyjnych. Bitdefender przygotował kilka porad, które mogą uchronić przed rezerwacją na fałszywej witrynie pobytu wakacyjnego. Jeżeli wystąpi któryś z poniższych czynników, to należy zachować szczególną ostrożność.
1. Jeśli obiekt wymaga płatności przelewem bankowym – używaj podczas rezerwacji tylko karty kredytowej, aby ułatwić odzyskanie pieniędzy.
2. Ceny zbyt dobre, aby były prawdziwe – przed podjęciem decyzji o rezerwacji, sprawdź ceny podobnych ofert w okolicy, w której planujesz się zatrzymać.
3. Kaucja bezzwrotna – wiele fałszywych stron internetowych oferuje jedne z najniższych cen na rynku i prosi o wpłacenie bezzwrotnej kaucji przed przyjazdem. W rzeczywistości nieruchomości nie istnieją, a klienci zostają bez noclegu i pieniędzy.
4. Zduplikowane oferty dla tej samej nieruchomości znajdują się na wielu stronach internetowych, część z nich zawiera inny opis adresu lub zdjęcia – przed dokonaniem rezerwacji przeprowadź wyszukiwanie w Google i zapoznaj się ze szczegółami nieruchomości, dopasowując obrazy w reklamach do tych na oficjalnej stronie internetowej.
5. Nie otrzymano potwierdzenia rezerwacji, rachunku ani umowy.
6. Kalendarz dostępności obiektu nie jest aktualizowany po dokonaniu rezerwacji.