niedziela, 05 maja 2024
Muzeum Piastów Śląskich zaprasza na wystawę grafik i koncert lisztowski.


"BRUNO SCHULZEM INSPIROWANE"


Wystawa grafik uczestników warsztatów Dana Krygera i uczniów Dawida Hadara z Centrum Edukacji Artystycznej Meyerhoff przy Muzeum Sztuki w Tel Awiwie.

Ekspozycję wzbogaca prezentacja prac graficznych wykonanych przez uczniów brzeskich szkół ponadgimnazjalnych podczas zajęć warsztatowych poświęconych technice cliche-verre prowadzonych przez Dawida Hadara w brzeskim muzeum.

KONCERT W MUZEUM
                                         
18 lutego /sobota/ 2012 r., godz. 18.00

Koncert z cyklu "Wieczory Lisztowskie"

Wystąpi
Monika Sikorska-Wojtacha
Słowo o muzyce wygłosi Juliusz Adamowski
Wstęp wolny 


Sample Image


Program:

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791)
Sonata C-dur KV 330
Rondo D-dur KV 485
Wariacje C-dur KV 265 na temat "Ah, vous dirais-je Maman"

p r z e r w a

JOSEPH HAYDN (1732-1809)
Sonata Es-dur Hob. XVI/52

LUDWIG VAN BEETHOVEN 1770-1827)
Sonata Es-dur op. 31 nr 3

Monika Sikorska-Wojtacha
Studia pianistyczne rozpoczęła w PWSM w Łodzi u prof. Władysława Kędry, a ukończyła w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem prof. Bolesława Woytowicza.

Jest laureatką I ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego (1970), IV Konkursu na Stypendia Artystyczne im. F. Chopina (1972), VII Festiwalu Pianistyki Polskiej (1974).

Prowadzi czynne życie koncertowe, występując z recitalami, koncertami symfonicznymi i kameralnymi na terenie kraju i za granicą (m.in. Czechy, Węgry, Ukraina, Francja, Włochy, Niemcy, Japonia). Dokonała wielu nagrań radiowych (w tym archiwalnych) i telewizyjnych. Nagrała płytę z utworami fortepianowymi B. Woytowicza (12 Etiud, 3 Tańce Polskie, 2 Mazurki) dla firmy Acte Prealable. Współuczestniczyła również w nagraniu CD z utworami R. Twardowskiego (Mała Sonata, Muzyka koncertująca).

W repertuarze posiada utwory literatury fortepianowej od muzyki klawesynistów po awangardę. W kręgu jej zainteresowań naczelne miejsce zajmuje twórczość fortepianowa W.A.Mozarta i C. Debussy'ego. Jej szczególnym zainteresowaniem cieszy się również muzyka polska - od twórców ery przedchopinowskiej (M. Szymanowska, F. Dobrzyński) poprzez kompozytorów przełomu XIX i XX wieku (K. Szymanowski) do muzyki współczesnej. W tej ostatniej dziedzinie posiada liczne prawykonania (m.in. I Sonata fortepianowa P. Radko, Concertino na fortepian i orkiestrę smyczkową J. W. Hawela, I i II Sonata A. Hundziaka). Jest pierwszą wykonawczynią, po pół wieku zapomnienia, Koncertu fortepianowego M. Spisaka. Wykonuje również muzykę oratoryjną i kantatową napisaną na fortepian i zespoły wokalne (m.in. "Mała Msza Uroczysta" G. Rossiniego, "Pieśni cygańskie" i "Liebeslieder" J. Brahmsa).

Nie stroni od niekonwencjonalnych form prezentacji muzyki poprzez samodzielne prowadzenie koncertów, w tym również dla dzieci, z którymi potrafi nawiązać znakomity kontakt. Współpracuje z wieloma muzykami i zespołami kameralnymi (m.in. z Kwartetem Śląskim i z pianistami Joanną Domańską i Hubertem Salwarowskim).

Poza działalnością artystyczną zajmuje się pedagogiką. Jest profesorem w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W tej uczelni pełni również funkcję Kierownika Katedry Fortepianu. W gronie swoich uczniów i absolwentów posiada laureatów konkursów krajowych i zagranicznych (E. Kupiec, W. Stysz, B. Karaśkiewicz, M. Baczewska, J. Florczyk, P. Grelowski). Ma pod opieką dydaktyczną także uzdolnioną młodzież ze średniego szkolnictwa muzycznego. Poza tym uczestniczy w pracach jury wielu konkursów krajowych oraz prowadzi liczne konsultacje, kursy i warsztaty pianistyczne.

Monika Sikorska-Wojtacha jest odznaczona Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi.

"...Monika Sikorska-Wojtacha jest postacią zjawiskową. Ma ogromną wrażliwość, cudowną barwę dźwięku, niespotykane wyczucie formy i treści, posługuje się tym rodzajem ekspresji, który wywołuje dobre emocje u słuchaczy..." (Gazeta Wyborcza, 1998).

"Gra Moniki Sikorskiej-Wojtachy obok zmysłu konstrukcyjnego, radości muzykowania i wirtuozowskiej brawury jest bogata we wszystkie odcienie fortepianowej kolorystyki..." (Ruch Muzyczny, rok XXI)

muzy na pasku male