Tenisówki przerabiały na modne baleriny, firany na bluzki, a z plastikowych opakowań i pieluch tetrowych szyły eleganckie suknie wieczorowe. Do tego oryginalna biżuteria - najlepiej z nasion fasoli i kolorowego makaronu. Tak elegantki lat 50. i 60 walczyły z komunizmem.
Kadr z filmu "Lunatycy" Bohdana Poręby, 1959, fot. Andrzej Brustman / Filmoteka / www.fototeka.n.org.pl
- A na czele armii odzianej w z trudem zdobyte modne szaty i zbrojnej w igły jako pierwsi stanęli Barbara Hoff i Leopold Tyrmand - pisze Agnieszka L. Janas we wstępie do książki "Elegantki. Moda ulicy lat 50. i 60. XX wieku". Zebrała w niej barwne anegdoty i wspomnienia 13 kobiet: arystokratek, aktorek, pielęgniarek, nauczycielek, rehabilitantek i modelek, które połączyła miłość do mody i nienawiść do komunistycznego reżimu. Oto one.
Ewa Wiśniewska: Polska Brigitte Bardot
Ewa Wiśniewska, fot. Jerzy Troszczyński / Filmoteka / www.fototeka.fn.org.pl
Aktorka teatralna i filmowa, ikona stylu. W latach 50. i 60. to ona nadawała ton szarej, warszawskiej ulicy. Potrzeba tworzenia była u niej tak silna, że już jako studentka szybko nauczyła się kroić i szyć, a potem przerabiała wszystko, co tylko wpadło jej w ręce. Ku przerażeniu rodziców, rozgrzanym żelazkiem wypalała finezyjne wzory na zachodnich sweterkach, czarne kalosze malowała w panterkę, a białe włoskie szpilki w czarno-czerwone pasy.
Krystyna Mazurówna: W klapkach na balu w Monte Carlo
Krystyna Mazurówna w filmie "Małżeństwo z rozsądku", fot. Filmoteka / www.fototeka.fn.org.pl
Ekscentryczna tancerka, choreografka, wieloletnia solistka Teatru Wielkiego Opery Narodowej i słynnego Casino de Paris. Na balu podczas swojego pierwszego zagranicznego tournee w Monte Carlo zrobiła furorę łącząc krótką sukienkę uszytą z zielonej kotary w srebrne ciapki ze stylowymi atłasowymi...klapkami ozdobionymi kryształkami.
Beata Tyszkiewicz: Gen elegancji
Beata Tyszkiewicz, fot. Jerzy Troszczyński / Filmoteka Narodowa / www.fototeka.fn.org.pl
Aktorka i artystokratka, dama polskiego kina. Przyznaje, że elegancji nauczył ją ojciec, Krzysztof Tyszkiewicz, który przywiązywał ogromną wagę do wyglądu.
Monika Dzienisiewicz-Olbrychska: Polowanie na tweed
Monika Dzienisiewicz-Olbrychska w filmie "Illuminacja" Krzysztofa Zanussiego, fot. Renata Pajchel / Filmoteka / www.fototeka.fn.org.pl
Aktorka, indywidualistka, zawsze z oryginalnym pomysłem na strój. To o niej słynna projektantka Barbara Hoff miała powiedzieć, że wszędzie gdzie się pojawia, następuje wśród zebranych wyładowanie elektryczne. Ubrania szyła u zaprzyjaźnionej łódzkiej krawcowej lub zdobywała w komisach i podczas zagranicznych występów teatru. Pomysły czerpała z zamawianych we Francji magazynów i modowej rubryki w "Przekroju".
Ewa Maria Morelle: Telimena ubiera się w Łodzi
Ewa Maria Morelle w stroju domu mody Telimena fot. Jerzy Neugebauer
Malarka, modelka słynnego Domu Mody "Telimena", pierwszej przedwojennej warszawskiej firmy szyjącej na miarę stroje kobiece. Założony przez Krystynę Dębczyńską w 1958r. Dom Mody w Łodzi słynął z najpiękniejszych modelek w kraju. Jedną z nich była właśnie oryginalna Ewa Maria Morelle (Frykowska, z domu Kwaśniewska).
źródła: "Elegantki. Moda ulicy lat 50. i 60. XX wieku" Agnieszki L. Janas, wyd. BOSZ, oprac. AL
Czytaj wicej: CULTURE.PL
Autorka: Anna Legierska