winogronoPolskie wina z roku na rok stają się coraz bardziej modne i popularne. Wypada je pić, degustować, stanowią także doskonały prezent.


Szacuje się, że w Polsce jest już blisko 500 winnic. W ewidencji Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa widnieje ich co prawda 295. Dlatego, że lista nie uwzględnia kuluarowych, hobbystycznych upraw. Polskie winiarstwo zdobywa coraz większą popularność.

Na promocyjnym szlaku

W większych i mniejszych, coraz bardziej profesjonalnych winnicach powstają wspaniałe wina. Winiarze prześcigają się w sposobach podejmowania gości. Dzięki nim enoturystyka w Polsce coraz prężniej się rozwija. Przykładem mogą być np. Lubuski Szlak Wina i Miodu, Podkarpackie Winnice czy Małopolska Ścieżka Winna.
Wspomniane szlaki winne łączą winnice, a także inne obiekty oraz instytucje związane z winiarstwem lub historią danego regionu. W wielu malowniczych zakątkach Polski czekają na nas niezwykłe miejsca tworzone przez wyjątkowych ludzi. Powstające tam wyśmienite wina śmiało mogą już stawać w szranki z konkurentami z uznanych światowych regionów winiarskich. Jest to doskonała forma promocji regionów wśród turystów zarówno z kraju, jak i z zagranicy.

Dwa łyki historii

Winorośl w Polsce uprawia się już od IX wieku. W średniowieczu popularność wina dorównywała powodzeniu piwa i miodu pitnego. Od XVI wieku winiarstwo w Polsce podupadało. Głównym powodem była coraz większa dostępność win z krajów, gdzie warunki klimatyczne bardziej sprzyjały uprawie.
Najdłużej, bo do XX wieku, uprawiano winorośl w okolicach Zielonej Góry, leżącej wówczas w granicach Niemiec. W okresie międzywojennym w regionie zielonogórskim istniało ok. 300 hektarów winnic.
Winiarstwo w Polsce zaczęło się ponownie odradzać w latach 80. XX wieku. Pomogło wejście do Unii Europejskiej. W efekcie stała się możliwa produkcja wina przeznaczonego do sprzedaży. Zmiana krajowych przepisów na bardziej sprzyjające producentom win też umożliwiła dynamiczny rozwój polskiego winiarstwa.
Dziś ponad 60% produkowanych w Polsce wina to wina białe, które cieszą się największą popularnością wśród smakoszy.

Gdyby nie cena…

Jedynym faktem, który może wstrzymywać nas od sięgnięcia po polskie wino jest cena, która na tle win zagranicznych jest stosunkowo wysoka. Wynika to z kwestii bardzo przyziemnej – niewielkiej podaży butelek. W zagranicznych winnicach produkuje się ich wiele tysięcy, w Polsce skala jest zupełnie inna. Dlatego – cena jest wyższa. Przełknijmy ją od czasu do czasu… Sięgajmy po polskie wina zarówno dla ich wyśmienitego smaku jak i dla wspierania polskiej gospodarki.

logo spm 120